tisdag 28 september 2010

Gästbloggare om "Herman"

Nu är det tid för något nytt här på bloggen.
Därför får ni ikväll njuta av ett inlägg skrivet av någon annan än mig.

Jag kommer ursprungligen från en liten by, där alla "känner" alla. 
Antingen har man idrottat ihop, bott grannar eller så är man släkt.
Den här tjejen och jag har bla många timmar i sporthallen och en minnesvärd vecka på Mallis ihop.
Hon har haft en väldig aktivitet på facebook med sin surdeg Herman.

Nu tyckte jag att det var dags att hon delade med sig av erfarenheter, experiment och annat sött och gott om detta, så håll tillgodo.




Herman- Vänskapskakan

Herman, surdegskakan som blir som en i famlijen!

Fick min första Herman i våras, hade hört talas om han och även smakat en variant som var ”sådär”, men tänkte att det kunde ju vara roligt att prova på nåt nytt!

Det var 10 spännande dagar med omrörningar och matningar innan det så var dags att baka.
Min första blev helt okej, lite ”tung” kaka, men alla bitar försvann.
Bakade ut den med rivet äpple choklad och nötter i smeten.
Lyckades dela ut min överblivna delar och det kändes bra att någon annan nu fick ta hand om Herman.

Under sommaren kom så suget att göra en ny Herman, men fanns ingen i närheten som hade en surdeg att dela med sig av, så efter lite letande på nätet så hittade jag ett startrecept och sen var det hela igång igen!

Startade min Herman med 2 dl mjölk, 2 dl socker och 2 dl mjöl, han bubblade lite trögt i början så efter någon dag så tyckte jag lite synd om han och gav han lite extra energi en kväll, han fick lite bakpulver, ca en halv tesked och morgonen därpå så var det en glad och bubblande Herman som mötte mig i köket!



Har nu provat baka han o olika varianter som jag hittat på nätet eller provat mig fram till själv.

Grundreceptet för utbakningen som jag använder mig av är ;
3 ägg

1,5 dl olja
2,5 dl socker
3,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
1 del surdeg.

Olika fyllningar jag provat är Herman morotskaka, då la jag till 3 dl rivna morötter, 2 tsk kanel och 1 hg hackade hasselnötter.

En annan är, 2 rivna äpplen, ett rivet päron (där kan man öka päronen då det blev väldigt saftigt och gott) hackad choklad och hackade hasselnötter.

Har gjort en egen variant med choklad i; tog 6 msk kakao(minskade mjölmängden lite) och hackad choklad.



Idag har jag provat 3 nya varianter,  hade dubbel sats av Hermansmeten, delade den i ca 3 delar, den ena fick 2 påsar marsanpulver(fick späda smeten med lite mjölk då det blev lite väl tjockt), den ena ”naturell” och en som jag rörde ner saften från 1,5 citroner i.


Idag har Herman bakats ut som muffins, hade ju givetvis bara bullformar hemma, men med dubbla formar funkade det okej. 
Den naturella Herman fick chokladbitar i sig, la en bit av Marabous polka i några och Marabous apelsinkrokant i en del. Dom fick även en bit choklad på sig direkt då dom kom ut från ugnen, den spred jag sedan ut då den smält. Hade blivit ändå godare med 2 bitar choklad ovanpå men chokladkakorna tog slut....

Dom andra 2 sorterna fick glasyr av florsocker, smält smör och färskost, smaksattes med vanilj respektive citron.
Lämnade även några oglaserade då det finns dom i familjen som hellre äter utan glasyr...



För alla er som nu vill prova på en Herman så kommer receptet här

Dag 1
Du får Herman av en vän, eller startar en egen  med 2 dl mjölk, 2 dl socker och 2 dl mjöl
Dag 2-3
Rör om några gånger per dag
Dag 4

Tillsätt:
2 dl mjölk
2 dl vetemjöl
2 dl socker
Dag 5-8
Rör om några gånger per dag
Dag 9
Som dag 4, dela sedan i 5 delar , baka en del imorgon och ge bort fyra delar.
Gör man dubbelstats av Herman då blir det en långpanna full. Går även att baka ut i sockerkaksform eller som muffins!

Lycka till med eran Herman!

/Gerd 







5 kommentarer:

  1. Har också haft en herman hemma, blev en riktigt god kaka på den

    SvaraRadera
  2. "Minnesvärd vecka på mallis"
    ÖVERSÄTTNING =
    du minns inte mycket av den ;)

    SvaraRadera
  3. Jag har Herman-smet i frysen. Kanske dags att plocka fram den. Minns att kakan blev väldigt god.

    SvaraRadera
  4. Jag har själv inte testat Herman, får se om jag gör det eller ej.

    Kusin: Du känner mig allt för väl, men den veckan tror jag att jag minns det mesta från :)

    Erika: Har du testat att plocka fram den från frysen och startat igång den?

    SvaraRadera
  5. Kan intyga att Sarah minns det mesta från Mallisveckan, :-) Annars finns lite bildbevis som jag dock lovat att inte före vidare....

    Jag har nu provat att lägga en Herman i frysen och en i kylen, ska bli intressant att se om han överlever!

    SvaraRadera