måndag 20 september 2010

Rågsiktskakor

Slut bröd i frysen innebär att man måste baka nytt, så i helgen påbörjade jag lite brödbak.
Först ut blev Rågsiktskakor.
Tidigare har jag gjort dessa som små bullar, som frallor, men idag kavlades de ut till runda kakor, som det står i receptet.


Rågsiktskakor  4 stora kakor

50 g smör
1/2 dl olivolja
4 dl mjölk
1 dl mörk sirap
2 tsk salt
1 1/2 msk brödkryddor
1 pkt torrjäst (12 g)
6 dl rågsikt
1 kapsyl ättika
5-6 dl vetemjöl special

Smält smöret i en kastrull och värm det tillsammans med olja, mjölk, sirap, salt och brödkryddor till 40-50 grader.
Blanda torrjäst och rågsikt i en bunke och häll ner degvätskan, tillsätt ättika och börja knåda.
Tillsätt lite vetemjöl i taget tills degen släpper i kanterna.
Jäs i bunken under bakduk till dubbel storlek i ca 1 timme.
Baka ut degen till 4 runda kakor på ett väl mjölat bakbord och snitta dem i fyra bitar (som scones)
Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper, nagga med gaffel.
Sätt ugnenen på 200 grader.
Jäs under bakduk i ca 30 minuter.
Grädda bröden i mitten av ugnen ca 10-15 minuter.


Håller fortfarande på att lägga upp mina gamla inlägg från min gamla blogg, det tar sin lilla tid, men idag har jag lagt upp två nya.
Doptårtor, som du hittar här om du inte redan sett det.
Och en rosa födelsedagstårta, som finns här.

3 kommentarer:

  1. Det ser jättegott ut. Jag har kollat in det receptet i Leilas bok men ännu inte testat det.

    SvaraRadera
  2. Ser himla gott ut, får ta och testa hennes rågsiktskakor

    SvaraRadera
  3. Ja dom är goda, snart redan slut :)

    SvaraRadera