torsdag 2 september 2010

Rödvinbärsdricka

Tänk vad internet är fantastiskt!
Man skriver in nåt på sökrutan på Google och vips så har man hur många träffar som helst!
Bara välja och vraka.
Däremot kan man nog lätt missa de där riktiga godingarna som döljer sig nånstans i den enorma mängd träffar man fått.

En lyckoträff fick jag däremot när jag googlade på röda vinbär.
På ett trädgårdsforum beklagade sig någon över alla röda vinbär hon hade, dom var ju sä äckliga och hon ville inte ta reda på dem. Många tyckte motsatsen och kom med flera förslag på vad hon kunde göra med det hemska bären.
Där fanns det receptet på denna dryck, som verkligen var värd att vänta på.


Vinbärsdricka
2 liter röda vinbär - mosas sönder i en bunke
2 liter kokt avavalnat vatten - hälles på bären
2 citroner - skivas och läggs ner i bunken
25 g citronsyra - tillsättes
Låt dra 2 dygn i kylskåp.
Sila och rör ner 1-1,5 kg socker.
Fryses lämpligen i 2 dl förpackningar.
2 dl spädes till 1 liter med vatten.

Ett tips som fanns med var att frysa in den i ex creme fraiche burkar eller som min kloka granne kom på i engångs plastmuggar, då man kanske inte har så många creme fraiche burkar liggandes.
Sen tar man bara fram en fryst klump, lägger i tillbringaren och fyller upp med vatten.
Iskall dricka!
Jag fick ut lite drygt 2.5 liter färdig dricka


Idag plockade jag in mina svarta vinbär!
Snålblåst, stelfrusna fingrar och dålig utdelning kan väl sammanfatta min förmiddag i buskagen.
Ca 2 liter bär på 3 buskar käns inte som någon god utdelning.
Måste läsa på vad felet kan vara, kanske man skulle föryngringsklippa, eller kapa ner allt, sätta nya?? Vad vet jag, gödsel har de fått, det vet jag!

2 kommentarer:

  1. Gott med egengjord dricka. Längtar tills vi får lite egen frukt och egna bär.

    SvaraRadera
  2. Jättegod blir saften, jag vet för jag har fått smaka! /Maria

    SvaraRadera