fredag 17 september 2010

Smak av skog och vilt


Igår var jag förbi en snabbis på affären för att handla lite förnödenheter.

Kom på att jag kanske hade slut ägg och köpte därför en kartong.
Väl hemma på gården skulle jag "springa" in med kassen och äggkartongen och sedan ut igen för att hämta in min dotter.
Men armbågen fastnade på bakdörrens överkant och kartongen gled ur min hand och landade så fint på asfalten.
Ilade in och kunde rätt snabbt konstatera att 10 av 12 ägg var krossade.
Men misströsta ej, skyndade mig att sleva upp dem i lite olika skålar, så det blev plättar till middag och en äppelkaka i långpanna till svärmor.

Såhär på hösten känns det gott med lite grytor av olika slag tycker jag.
Den här viltskavsgrytan är god och går rätt snabbt att göra.
Receptet hittade jag i Mersmak tror jag, men det kan ha varit Buffé också.



Viltskav 3-4 port
240 g fryst ren-, älg-, eller viltskav
200 g trattkantareller, kantareller eller champinjoner
1 msk smör
1 rödlök eller gul lök - skalad och hackad
1 tsk salt
peppar
2 dl créme fraiche eller grädde
1 msk outspädd svartvinbärssaft eller gelé
1 dl vatten + 1/2 msk viltfond
5 torkade enbär
timjan, 2 msk färsk eller 1-2 tsk torkad
1/2 msk soja
1/2 dl lingon

Låt skavet tina något. 
Borsta svampen, skär ev i mindre bitar.
Lägg svampen i stekpanna och låt det mesta av vattnet koka bort.
Tillsätt fettet, lägg i skav och lök och fräs alltsammans tills skavet fått en stekyta.
Salta och peppra.
Tillsätt créme fraiche eller grädde, vatten och fond, saft eller gelé, enbär, timjan och soja.
Låt allt småputtra några minuter.
Tillsätt sist lingonen och låt allt bli varmt.
Smaka av med salt och peppar.

Servera med potatismos och grönsaker

Jag vispade ihop mitt egen mos på mandelpotatis, smör, mjölk, peppar och salt.


Sen serverade jag sirapslimpa, sallad och svartvinbärsjuice till.
Tror alla var nöjda och glada förutom vår trotsiga 4 åring, men det börjar bli vardag nu.

Till efterrätt hade jag gjort en vanlig hallon och blåbärspaj, med smuldeg.


Smuldeg
100 g smör
3 dl vetemjöl
2-3 msk socker

Blanda och kör allt i matberedare eller arbeta ihop till en smulig deg med fingrarna.

Häll ca 1/2 liter bär i en pajform, pudra på lite potatismjöl och socker.
Fördela pajdegen över.

Jag brukar göra dubbel sats av smuldegen, men idag blev det bara en halv sats. Tycker det är gott med smulorna. Idag hade jag blåbär och lite hallon i pajen. Men man kan blanda fritt och ta det man vill, bär, hjortron, frukt...

Trevlig Helg!



2 kommentarer:

  1. Jag älskar renskavsgryta. Det var väldigt länge sen jag åt det, men det måste upp på matsedeln snart. Blev väldigt sugen nu.

    SvaraRadera
  2. Vilken fin bild, den med saftkaraffen!

    SvaraRadera