måndag 22 november 2010

Sju sorters kakor på en vecka! Första kakan - Drömmar

Såhär veckan innan första advent tänkte jag bjuda på sju sorters kakor, en varje dag.
Låt dig inspireras inför årets julbak.

Det är blandad kompott av gamla och nya recept.
En av mina favoritböcker är faktiskt sju sorters kakor, jag tycker den fortfarande håller måttet när det kommer till småkakor.
Se kommer många av receptet från min mor och syster och andra tidningar och böcker.

Först ut blir en klassiker.


Drömmar ca 50 st
100 g margarin eller smör
3 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 dl olja
1 tsk hjorthornssalt
ca 4 dl vetemjöl

Rör matfett, socker och vanlijsocker smidigt.
Tillsätt oljan lite i sänder.
Blanda hjorthornssaltet med lite av mjölet och rör ner det i degen. 
Arbeta in resten av mjölet.

Rulla ut degen i två längder.
Skär dem i bitar och forma dem till bollar.
Lägg dem på smord plåt eller bakplåtspapper.
Grädda mitt i ugnen ca 20 minuter.




Jag gjorde dem lite större så jag fick ut 40 kakor av varje sats, sen blev det en dubbel sats så totalt 80 st drömmar bakade jag en kväll.
Lite platta, men med sprucken yta och en konsistens som smälter i munnen ger jag dem godkänt.

Alla dessa ska tillsammans med några sorter till flytta in i frysen hos en kollega.
Hoppas hon gillar dem och att de får en God jul med mina småkakor!

2 kommentarer: