fredag 12 november 2010

Pop tarts

De här små sötingarna hittade jag i min bok sommarens söta av systrarna Eisenman.
Helt sockerfri deg!
Men fyllningen är ju sylt och ovanpå är det glasyr på florsocker så de blir söta ändå.
Jag gillade dem, tycker de påminner om smörbröden vi fick när vi var små och hälsade på mormors syskon i Finland. Dom är helt enkelt suveränt goda!
Men jag kan tänka mig att de inte faller alla i smaken.

Däremot misslyckades jag med att få ihop kanterna helt, så nästan all sylt rann ur....


Men de fyllde ändå sin funktion på förra helgens ettårskalas.



Pop Tarts   8-10 kakor

100 g rumsvarmt smör
3 ½ dl vetemjöl
½ tsk salt
3 msk iskallt vatten

½-1 dl sylt (jag tog jordgubbssylt)

Glasyr
2 dl florsocker
ca 3 tsk vatten

ev strössel till garnering (jag tog jordgubbskulor och några strössel hjärtan)

Nyp ihop smör, mjöl och salt. 
Tillsätt vattnet lite i taget och arbeta snabbt ihop till en smidig deg.
Det går att köra degen snabbt i matberedare.
Täck degen med plastfolie och låt stå i kylskåpet 1 timme.

Värm ugnen till 175°.
Dela degen i två delar och kavla ut varje del ca 3 mm tjock mellan två bakplåtspapper.
Ta bort det övre pappret.
Skär degen i rektanglar, ca 5x8 cm.
Lägg hälften av dem på plåt, smord eller med bakplåtspapper.
Klicka ut ca 1 tsk sylt i en sträng längs mitten av varje rektangel.

Lägg ihop dem med resten av degrektanglarna och tryck noggrant ihop kanterna med ex en gaffel.
Pricka degen försiktigt med gaffel utan att sticka hål rakt igenom.

Grädda kakorna i ca 15 minuter, mitt i ugnen.
Låt svalna en stund på plåten och sedan kallna helt på galler.

Blanda ihop ingredienserna till glasyren, den ska vara tjockflytande.
Häll glasyren över kakorna och dekorera ev med strössel.




5 kommentarer:

  1. Har också den boken och ja deras andra två bakböcker med och just Pop tarts har jag funderat på att göra många gånger, verkar lite jobbigt bara :-)

    SvaraRadera
  2. Pop tarts brukade mina aupair-barn på Irland vilja äta till frukost och mellanmål. Fanns en variant med choklad i oxå förrutom den klassiska med sylt. Vad jättesmidiga då det bara var att poppa ner dem i brödrosten och sen var de klara - men ack så onyttigt ;-)

    Grattis till prispallsplaceringen! =D
    Kram kram

    SvaraRadera
  3. Cupcakesfluffan: Jag har också dragit mig för att testa, men nu efter många månaders titatnde slog jag till.
    Disa: Tack
    Sockerrus: Ja i receptet stog det att i USA brukade man äta dem till frukost, känns kanske som i onyttigaste laget... Tack, helt otippat att man skulle knipa ett silver, men ack så kul :)

    SvaraRadera
  4. Åh, vilka läckerheter. Det receptet ska jag spara.

    SvaraRadera