tisdag 23 november 2010

Veckans andra kaka - Chokladsnitt

Andra kakan ut blir mina favoriter Chokladsnitt.
Tror att dessa är de första småkakor som jag lärde mig baka hemma hos mamma och pappa.
Har sett flera olika recept, men jag byter inte ut min mammas recept.
Lyckas man med degen kommer dessa att flyta ut, bli lagom stora, tjocka och knapriga.
Gott helt enkelt!


Chokladsnitt  ca 30-40 st

3 dl vetemjöl
1½ dl socker
½ tsk bakpulver
1 tsk vanlijsocker
2 msk kakao
125 g mjukt smör eller margarin
2 äggulor

Finfördela fettet i de torra ingredienserna.
Tillsätt äggulan och arbeta ihop till en deg.

Rulla ut i tre längder, platta till dem lite med fingrarna.
LÄgg på smord plåt eller använd bakplåtspapper.
Pensla med äggvitan och strö på pärlsocker.

Grädda i 200˚ i ca 12 minuter.
Skär sneda bitar när längderna är varma.


2 kommentarer:

  1. Jag brukar också baka chokladsnittar, de är väldigt goda och uppskattas av alla. :-)

    SvaraRadera
  2. Ja dom gillar nästan alla, gammal som ung :)

    SvaraRadera