onsdag 24 november 2010

Veckans tredje kaka - Chokladknäcksnittar

De här kakorna är hur goda som helst.
De har blivit lite av en ny favorit i familjen.
Lite som en blandning mellan sirapskakor och chokladsnitt.
Två goda kakor i ett helt enkelt!

Receptet kommer även det från Sommarens söta av systrarna Eisenman


Chokladknäcksnittar  ca 16 kakor

125 g rumsvarmt smör
1 dl strösocker
2 msk ljus sirap
3 dl vetemjöl
2 msk kakao
1 tsk vaniljsocker

ca 50 g mörk choklad till garnering

Värm ugnen till 175°
Vispa smör och socker poröst.
Rör ner sirap.
Blanda de torra ingredienserna och rör ner i smeten.
Blanda till en slät deg.

Forma degen till en rulle och lägg på plåt, smord eller med bakplåtspapper. (jag gjorde två rullar och tryckte ut dem lite lätt med fingrarna, blev fler än 16 kakor. Tycker inte att degen flyter ut så mycket av sig självt)
Grädda mitt i ugnen i 15.20 minuter.
Låt svalna något, skär sedan sneda, ca 2 cm breda bitar. 
Lägg över dem på galler att kallna helt.
Smält chokladen och ringla över kakorna.


Minus 9 grader ute, tidvis vinande vind och snö som yr runt, gör att jag när jag nu ändå är vaken i ottan tar bussen och till och med den tidigare till jobbet idag. Har ingen motorvärmare och att kallstarta bilen efter 8-9 timmar är inte så kul, så idag blir det kommunal transport.
Nu måste jag ila så jag hinner med den tidigare bussen och därmed även kan sluta tidigare än 16.30. Skönt!

3 kommentarer:

  1. Så gott det ser ut, sirapskakor som är så gott och det låter himla mumsigt med chokladsmak på dom

    SvaraRadera
  2. Oj, vad goda de här lät och ser ut med för den delen!

    SvaraRadera