onsdag 14 juli 2010

Citronstänger

Som jag tidigare skrivit bakade jag
två sorters kakor igår.
Tyvärr blev resultatet inte som
jag hade tänkt mig.
De här kakorna smakar gott av citron och doftar ljuvligt.

MEN de blev mjuka och tjocka!!
Tror det kan bero på bagerskan, då receptet kommer från en tjej som utsetts till årets konditor!
Däremot vet jag inte vad som gick fel.
Kanske man skulle prova göra fler än 2 rullar, kanske 3 eller 4 och på så sätt få dem lite tunnare och hårda, som jag tror de ska vara.
Här kommer receptet, men jag kan inte gå i god för att resultatet blir bra.

Citronstänger ca 30 kakor

150 g smör- rumsvarmt
5 dl vetemjöl
2 dl socker
1 tsk bakpulver
skal av en citron
2 ägg
1 ägg att pensla med

Ugn 175 grader.
Blanda alla ingredienser till en smidig deg.
Forma till två rullar, lägg dem på en plåt och platta till dem.
Pensla med ägg.
Grädda mitt i ugnen i ca 10 minuter.
Ta ut plåten och skär längderna i bitar på snedden innan de svalnat.


Om nån testar och lyckas, meddela gärna hur ni gjorde, så kanske jag med kan lyckas med dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar