måndag 19 september 2011

Lappkaka i bagarstugan

I lördags steg jag upp i ottan för att bege mig till Holmen och bagarstugan.
Där väntade min lillasyster, mor och far med en deg som jäst färdigt lagom tills jag kom fram efter en timmas bilkörning.

Det är en trevlig liten bagarstuga, ingen el, rinnande vatten eller toalett finns, men det är mysigt!
Vi har ju ett hus bara ett stenkast bort där allt finns.








På dages agenda stog bråttombröd, lappkaka och ett försök på klådda.

Bråttombröden har vi bakar många gånger förr, de är ungefär som våra mjukkakor, fast de behäver inte jäsa efter att man kavlat ut dem utan an gräddas på en gång. Smidigt!


Klåddan blev katastrof, inte alls vad vi var ute efter, så har du nåt recept på klådda som är mjukt tunnbröd, lite segt, med potatis.
Fast inte ett recept med bara med potatis och vetemjöl!

Lappkaka var ett nytt recept för oss. Jag hade fått några recept av familjens vän Kristina, som har bloggen livet i träsket, men vi beslutade oss att testa ett recept som min syster fått av sin väninna.

Ljusa, i princip vita skulle de visst vara, inte alltid helt enkelt att få dem vita när man eldar och gräddar, men smaken var det inget fel på.




Lappkaka

24 dl vatten
2 tsk salt
4 pkt jäst
4 dl vit sirap
Lite drygt 2 pkt vetemjöl

Värm vattnet fingervarmt.
Lös upp jästen i sirap och salt.
Tillsätt vattnet, blanda.
Rör ner mjölet.
Låt jäsa under bakduk ca 20 minuter.
Baka ut och grädda direkt.


Receptet är mjölkfritt och går bra att göra en halv sats av.
Om det går att baka hemma i vanlig ugn vet jag inte, det har jag inte provat.

Lite smaklösa som de är med ljuvliga med smör, ost, skinka eller någon god salami eller liknande.

Dagens yngsta och minsta bagerska, söta lilla Svea, min systerdotter var förbi en sväng tillsammans med sin storebror och pappa såklart.


Sen hade vi även besök av två glada killar, varav den ena visade sig vara en fena på att grädda. Toppenbra jobbat!
Det kommer alltid förbi någon och dricker en kopp kaffe, pratar lite strunt och provsmakar det nygräddade. 
Det är väl himla trevligt tycker jag!

Tack alla inblandade för en kul dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar