söndag 21 november 2010

Älskade mjukkakor....

Tidig morgon, mörk, lite rått och kanske regn i luften, elden sprakar, det luktar mjöl och börjar bli varmt inne i bagarstugan.
Så har jag spenderat flera höst och vårmorgnar under min uppväxt.
På den tiden var det min mormor som höll i spakarna.
Hon skötte eldning, gjorde degen, kavlade och styrde allt med en mjuk järnhand.
Min mamma hjälpte till och kavlade.
Jag själv har fått gå den långa vägen....
Till en början fick man sopa det gräddade brödet, lägga det på "gallerhyllan" mellan lakan att kallna och sedan dela i halvor och packa ner dem i plastpåsar.

När jag blev lite äldre bakade vi med volleylaget och sålde utanför byns ICA affär, för att få in lite pengar till nya matchkläder osv.

Sen när min mormor lämnade jordelivet stog vi där helt själva och skulle plötsligt klara allt det där som tidigare bara löst sig.
Pappa åkte på eldning, mamma gör ämnen och kavlar, jag och mina syskon kavlar, sopar, packeterar och såklart åker vi på gräddningen.
Det är ju vansinnigt varmt och svettigt, så där vill ingen egentligen stå någon längre stund.

På grund av lite olyckliga omstädigheter och brutna ben så kom vi aldrig iväg till bagarstugan i våras och ej heller nu under hösten.
I den bagarstuga där vi helst bakar finns ingen el, varför det är lite svårare att baka när det blivit kallt ute.
Men det finns även bagarstugor med el där man kan baka året om.

Igår bakade vi ändå lite mjukkakor, hemma hos mig.
Min mormor hade en elektrisk häll, som min moster numera har, så tillsammans med henne och mamma och barnen runt benen bakade vi lite.
Här kommer en bildkavalkad över gårdagens bakning.


Närbild på kavlarna, en vanlig slät och en kruskavel. den senare har min svärfar varit snäll och sponsrat med. Tack!


Ämnena som man gör för att sedan kavla ut till förhoppningsvis runda kakor.
  

Först kavlar man med slät kavel.


Sen kavlar man med kruskaveln.


En färdigkavlad kaka i väntan på gräddning.

Receptet vi bakade behöver inte jäsa när man kavlat ut dem utan kan gräddas på en gång.
Min mormors recept är nog snäppet godare, men ska jäsa och då tar det längre tid och mer plats.
Här kommer receptet på dessa godingar, som gör rätt för sitt namn.


Bråttombröd (vi fick ut ca 13 kakor på en liters deg)
3 liter mjölk
6 pkt jäst för söta degar
375 g margarin
3-4 dl brödsirap
3 kg rågsikt
1,5 kg vetemjöl
salt 
brödkryddor (vi hade drygt 2 msk/liter vätska

Smält margarin och tillsätt mjölk, värm fingervarmt.
Smula jästen i en bunke, lös upp den tillsammans med sirap och salt.
Tillsätt kryddorna och degvätskan.
Rör i rågsikt och sedan vetemjöl tills degen känns bra.
Låt jäsa i 30 minuter.

Baka ut i lagom stora och tjocka kakor.
Här kan man få prova sig fram och baka efter sitt eget tycke och smak.
Sen är det bara att grädda eftersom de blir klara.

Vi testade att grädda några i ugnen på 250 grader, de fick färg ovanpå och blev rätt hårda.

Vi gjorde deg på 1 liter mjölk varje gång, för att degen inte skulle jäsa sönder, då det tog rätt kång tid att grädda på hällen. Så receptet går utmärkt att dela upp i mindre delar om man så önskar.


Här gräddas andra sidan. När man baka på en häll måste man grädda på båda sidor, då man inte får någon värme uppifrån som man får i bakugnen i bagarstugan.


Här är kakan vänd och den andra sidan gräddas.




Här är de färdiga, de ligger och svalnar mellan lakan för att sen packas i plastpåsar och frysas in.

Jag tycker det är kul att man kan göra något tillsammans oavsett ålder.
Även om jag stundvis gärna varit utan mina barn, mest för att de behöver hjälp med lite av varje, det bästa är nog att de kan vara med en stund och sen får göra något annat.

Denna månads tema på matfeed är Matbröd/vetebröd.
Detta får bli mitt bidrag till tävlingen om månadens blogg.





3 kommentarer:

  1. Vi brukar ha i apelsinmarmelad också. jag ska höra efter hur vårat recept är så kan vi jämföra

    SvaraRadera
  2. Det låter som härliga minnen du har även om det säkerligen var en hel del slit. Jag har gjort något liknande bröd som det du visar ovan, men det var inte jäst i, det måste jag ta och testa nästa gång. Var nära att få en stekhäll, men av förvaringsbrist så blev det ingen. :-(

    SvaraRadera
  3. Apelsinmarmelad; det var udda, tar gärna receptet :)
    Erika: Jo det är fina minnen, men också mkt slit. Synd på hällen....

    SvaraRadera