tisdag 2 november 2010

Mitt andra och tredje bidrag!

Här kommer mina andra två bidrag som ska få vara med i Göteborgs kex Utvalda Blog Challenge.

Mer om ost och tävlingen hittar du här.

Eftersom jag bor i Norrland ville jag få med något lokalproducerat, dessa bär har vi plockat i vår egen skog.
Det kan man väl kalla närodlat.


Rörsockrade hjortron, vit choklad och Cambozola

Små digestive
Cambozola
Hjortron färska eller frysta som fått tina
Rörsocker strö
Vit choklad

Lägg en bit ost på kexet.
Rårör hjortronen med rörsockret, låt dra lite så sockret löses upp.
Skeda upp lite på osten.
Toppa med riven vit choklad.

Så mycket gott på ett litet, men gott kex kan inte bli fel.



Sist ut blir ett lite julinspirerat bidrag.
Kanske dags att byta ut pepparkakorna med mögelost 
till detta i år.


Små digestive med smak av pepparkaka, apelsin och valnöt

Små digestive
Philadelfiaost
Pepparkakor
Klementin eller Apelsin
Valnötter

Krossa pepparkaka och blanda med philadelfiaosten.
Smaka dig fram till lagom mängd, jag använde en liten bit till ca 3 msk ost.
Klicka, bred eller spritsa röran på kexet.
Fileéa en klyfta ut frukten, jag tog klementin och lägg den på osten.
Lägg dit en bit valnöt och strö på lite pepparkakssmul.

Servera och njut kanske med en kopp glögg.



Håll utkik snart kommer det en tävling där ni läsare har chansen att vinna lite goda kex.


5 kommentarer:

  1. Men gud vad gott det låter och ser ut! Det sistnämnda bidraget måste jag bara testa - älskar ju pepparkaka & mögelost och detta låter som ett fullgott alternativ till det! Och det ser otroligt festligt ut!

    Tack för att du delar med dig!

    Ha en bra dag!
    // Angelica

    SvaraRadera
  2. Vad gott det ser ut. Hjortron är ju jättegott, men jag äter det väldigt sällan tyvärr.

    SvaraRadera
  3. Vad fina och höstiga kreationer! Härligt med den eldorangea färgen.

    SvaraRadera
  4. Angelica: Jag tycker det blev gott, så testa gärna och meddela gärna vad du tyckte.

    Erika: Hjortron är gott, kokade lite sylt på det som blev kvar i burken som jag tagit upp...himla gott till plättar osv.

    Filippa: Tack

    Cupcakesfluffan: Instämmer :)

    SvaraRadera