söndag 28 november 2010

Sista kakan för denna vecka - Pepparkaksbiscotti

Finalen på sju sorters kakor får bestå av Pepparkaksbiscotti.
De får verka som ett substitut för pepparkakor.
Och faktum är att jag blivit lite kär i biscotti, jag gillar skorpor och småkakor och detta blir allt i ett.

Vi har bakat lite pepparkakor småtjejerna och jag. Men bara på köpt deg och jag tycker inte de blir speciellt goda när man gräddar dem. Men degen slinker ju alltid ner.







Förr fanns det deg från Nyåker, men den har jag inte sett på länge i butik.
Så tills jag vågar mig på att göra en egen deg så köper vi Nyåkers pepparkakshjärtan på burk.

Men dessa små godingar blir begärliga när man väl tagit en.......
Receptet kommer från Vinterns söta av systrarna Eisenman.








 Pepparkaksbiscotti  ca 40 st

100 g rumsvarmt smör eller margarin
2 dl strösocker
3 ägg
7-8 dl vetemjöl
2 tsk ingefära
2 tsk kanel
½ tsk kryddnejlika
3 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
½ tsk salt

Ugn 175˚
Rör smör och socker poröst.
Tillsätt äggen, ett i taget.
Blanda de torra ingredienserna och rör ner i smeten.
Arbeta ihop till en slät deg.
Dela i tre delar och rulla längder.
Lägg dem på smord plåt eller bakplåtspapper.
Grädda i ca 15 minuter, ta ut dem och stäng av ugnen.
Ta ut och skär sneda längder, ca två cm breda.
Glesa ut dem lite på plåten, ställ tillbaka i ugnen och låt stå i eftervärmen tills de är torra och knapriga.








Nu har jag inspirerat med sju sorters kakor, kanske någon passar till årets julbak.

Vilken är din favoritkaka?

4 kommentarer:

  1. Vad härligt med pepparkaksbak, även om det är på köpt deg. Pepparkaksdeg är verkligen gott att äta. :-)
    Pepparkaksbiscotti låter underbart gott. Jag gillar både skorpor och pepparkakor så det borde ju vara toppen att slå ihop de smakerna. :-)

    SvaraRadera
  2. Så gott det låter med pepparkakssmak på biscottion, här blev det med saffran istället

    SvaraRadera
  3. Men så gott det låter, pepparkaka och biscotti i ett. Det kan bara inte bli fel :)

    SvaraRadera
  4. Vilken bra ide' att göra skorpor med pepparkaka smak, låter riktigt smarrigt och ser riktigt gott ut!

    SvaraRadera