fredag 9 november 2012

Amerikansk Äppelkaka

Jag är väldigt svag för såpor av alla de slag, de är lättsamma, kräver ingenting av mig tillbaka, man behöver knappt tänka när man ser vissa av dem - Perfekt efter en dag på jobbet och när man stökat bort hemma och lagt barnen!

Vissa ligger en lite extra varmt om hjärtat....
Jag grät av sorg när Cityakuten slutade sändas, likaså när Desperate Housewifes gick i graven.
De har varit en del av mitt liv under en lång tid och de fattas mig båda... Tur att jag fortfarande har Greys Anatomy ....
Egentligen är det ju helt galet att man saknar ett TV-program, det är ju en rätt värdslig sak!

Jag hade vid något tillfälle klippt ut ett recept från nån tidning, vilken minns jag ej.
Brees desperata äppelkaka!
Vem kan motstå det!
En maffig kaka med vackert lock...

Ja så blev det ju inte riktigt.... mitt lock var på plats, men allt annat än vackert.
Men bortser man från det så var det en riktigt god paj, kaka vad man nu vill kalla den för.
Ännu godare tror jag de blivit med lite extra vaniljsås på sidan.



Amerikansk Äppelkaka
Deg:
175 g smör
270 g vetemjöl (4,5 dl)
2 tsk bakpulver
2 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
2 små ägg

Vaniljkräm:
1 dl mjölk
1 dl vispgrädde
1 äggula
1 msk maizena
1 msk socker
½ msk vaniljsocker

Fyllning:
4 äpplen

Garnering:
Florsocker

Ugn 200°.
Blanda ingredienserna till degen i en matberedare. Kör ihop till en deg. tryck med mjölade händer ut hälften av degen i en form med löstagbar kant. (24 cm) Låt formen och resterande deg stå i kylen och vila.

Vaniljkräm:
Blanda alla ingredienser utom vaniljsocker i en kastrull. Sjud under omrörning tills den tjocknar, den får inte koka. Låt svalna och tillsätt vaniljsockret.

Bred vaniljjkrämen i botten av pajen. Skala och klyfta äpplena, lägg dem på krämen.
(Jag strödde på lite kanel för smakens skull)
Rulla resterande pajdeg till längder. Lägg dem som galler över öppelklyftorna.

Grädda i ca 40 minuter i nedre delen.
pudra över lite florsocker.
Servera nygräddad!

5 kommentarer:

  1. Kakan är fin och säkert mycket god! Visst är det konstigt att man kan bli så fäst vid en tv-serie :) Önskar dig en trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja nu är ju helgen över, men jag önskar dig en bra vecka och en trevlig kommande helg =)

      Radera
  2. Är det bättre att använda syrliga äpplen än söta?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Harry; Jag tycker det är godare med lite syrliga äpplen, det är nog en smaksak, man kan blanda lite om man vill. Jag använde fasta lite syrliga äpplen jag plockat i en väns trädgård,

      Radera