torsdag 14 juli 2011

Jordgubbs- och rabarberkaka i långpanna

Vilken kaka detta blev, jag är mycket nöjd.
Jag har ett recept på en äppelkaka i långpanna, som innehåller mycket av allt!
Jag tog det receptet och bytte ut äpplena mot rabarber, jordgubbar och vit choklad.
Jag tycker det blev minst lika gott.
Serveras nästan med fördel lite kall med vaniljsås om jag själv får tycka till.


Jordgubbs-och rabarberkaka i långpanna

6 ägg
9 dl strösocker
450 gram smör
9 dl vetemjöl
1 msk bakpulver
1 msk vaniljsocker

Fyllning med mängd efter tycke och smak:
Jordgubbar
Rabarber
Vit choklad

Slå på ugnen på 175 grader.
Vispa ägg och socker pösigt.
Smält smör och låt det svalna.
Blanda de torra ingredienserna och rör ner i äggsmeten.
Tillsätt smöret.

Häll i en smord långpanna 40 x 35 cm (jag hade bakplåtspapper)
Skala och skär rabarbern i bitar.
Skär jordgubbarna i bitar
Hacka den vita chokladen
Strö allt över smeten, och tryck ner allt lite med handen.

Grädda kakan mitt i ugnen i ca 1 timme.
Skär i rutor i valfri storlek.


Servera som de är eller med grädde, vaniljvisp eller vaniljsås.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar