lördag 16 juli 2011

My hometown!

Borta bra men hemma bäst.... Det är väl så man säger.
Mitt hem är numera i Västerbotten, men jag är dock uppvuxen i Norrbotten, där finns mina föräldrar och att åka dit känns som att åka hem.

Låten det är hit man kommer när man kommer hem med Euskefeurat kan tyckas beskriva min hembygd Glommersträsk ganska bra. Även om gruppen kommer från Piteå, så är sångaren från Glommers.


Vi var "hem" en snabbis i veckan och jag fotade lite bilder.
Delar av dagen spenderades på Holmen, som ligger någon km från Glommers, där min mamma är uppvuxen.


Humlens strävan uppåt på en rostig
pinne utefter en gammal husvägg
En hästsko som vuxit
fast i björken
Här kan man ströva fritt utan någon
direkt risk att stöta på en bil
Vi krattade ihop gräs
som dom hade slagit
Och flickorna inspekterade
"stortalln´s" fall

Hund, varg, lo????
Vad var det för spår vi såg på vägen??

Det här var illa fall en av 6 älgar vi såg...



Jag trivs på vischan, det är tyst, lugnt och ingen stress.
Man hör inte an massa bilar.
Jag kom på mig själv när jag för ett tillfälle stod ensam och krattade att jag riktigt njöt av tystnaden.
Det enda jag hörde var vindens sus och lite fågelkvitter - ljuvligt!
Dessvärre får min man en smärre variant av "lappsjuka" och trivs inte alls ute i skogen....



Var trivs du allra bäst?
I stan, på landet, vid havet??
Eller kanske har du ett annat smultronställe?


1 kommentar:

  1. Men Glomers är ju helt klart bäst! ;D Blir sönderstressad av för lång tid i "stan".

    SvaraRadera