lördag 19 februari 2011

Fudgekaka med saltlakrits och chokladglasyr

På jobbet bjöds det visst på lite nybakat häromdagen.
Bagerskan själv sa det i telefon till mig tidigare under dagen och tyckte att jag skulle smaka dem när jag kom och skulle jobba natt.

När jag kommer på jobbet finns det bara en liten bit havrekaka med nougat kvar.
Inte för att det är något fel på den kakan.
Den var jättegod, men jag har ju ätit det förr.
Jag var mer sugen på den andra, en fudgekaka med lakrits och glasyr, som det pratades om.
På morgonen när dagpersonalen kommer pratar de glatt om den fantastiskt goda kakan med plopp i. De skriver ut receptet och jag tar med mig ett hem.
Det var det närmaste jag lyckades komma denna kaka som skulle smaka gudomligt.

Ja för att få smaka denna var jag ju tvungen att baka själv.
Sagt och gjort.
Resultatet blev ju somvanligt inte enligt receptet.
Kom på efter att jag brett på ploppen på den varma kakan att jag inte haft på några lakritsflakes, så jag strödde dem på ploppen och sen på med glasyren.

Har ju inget att jämföra med, men kakan var väl värd arbetet.
Den var supergod!
Detta trots att jag inte är något stort fan av lakrits.



Fudgekaka med saltlakrits och chokladglasyr

Fudgekaka:
150 g smör
2,5 dl strösocker
2 ägg
1 dl kakao
3 tsk vanillinsocker
1,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
Lakritsflakes
4 st dubbla plopp lakrits

Smät smöret.
Rör ihop ägg och socker (vispa inte)
Häll i smöret.
Rör i kakao, mjöl, balpulver och vanillinsocker.
Klicka ut smeten i en form ca 25 x 30 cm med bakplåtspapper.
Strö över lakritsflakes, så mycket som du önskar.
Grädda i nedre delen (inte längst ner, men inte i mitten heller)
15-20 minuter i 175 grader.

Glasyr:
1,5 dl grädde
1,5 dl strösocker
2 msk ljus sirap
75 g mörk choklad
75 g smör

Häll socker, grädde och sirap i kastrull.
Bryt chokladen i bitar och låt smälta ner i kastrullen-
Låt småkoka i ca 30 minuter, så att den tjocknar.
Tillsätt smöret, som får smälta ner i glasyren.

Hacka plopp lakrits i mindre bitar, strö dem över den varma kakan och bred ut dem lite när de smält.
Stryk sedan ut den varma glasyren över kakan.

Låt kakan kallna. Skär i bitar.
Dekorera bitar med spritsad grädde, hallon och silverkulor.
Eller skär dem i mindre bitar och servera till kaffet.




Dagens solsken och endast 10 minusgrader gjorde att jag var tvungen fota ute.
Gäller att passa på när det är under -20, som vi haft ett bra tag nu.....

Alla bilder blir så mycket bättre med lite dagsljus.
Speciellt när man inte har någon superkamera att fota med.

Skynda er iväg till affären och handla nu, så ni kan baka dessa små juveler!

Det här är också mitt bidrag till Månadens söta, där denna månads tema är Nygammalt.
Allt om detta hittar du på Söta Saker.

6 kommentarer:

  1. Mmmm... Lakrist och choklad är en mycket bra kombo! Gjorde kladdkaka på det och mums säger jag bara!

    SvaraRadera
  2. Låter som en kaka som skulle passa mina smaklökar alldeles utmärkt! :)

    SvaraRadera
  3. Ja ni måste nog testa dessa :)

    SvaraRadera
  4. Hmm låter spännande :) Första gången jag är hos dig. Härlig blogg :)

    SvaraRadera