måndag 14 februari 2011

Kycklingpaj med paprika och fetaost

En god paj till middag?
Men se till att ha lite tid på dig när du gör den.

Jag gillar ju som ni kanske märkt att prova nya recept.
Kanske inte alltid till min familjs stora förtjusning.
Men jag testar nya saker ändå och här är det senaste testet, som faktiskt samtliga åt av.


Kycklingpaj med paprika och fetaost 6 pers

Deg:
2 dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl
75 g smör
3 msk vatten

HAcka ihop mjöl och smör i matberedare eller för hand i bunke.
Tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop till en deg.
Tryck ut i pajform med ca 28 cm i diameter.
Låt stå i kylen ca 20 min.

Fyllning:
1 grillad kyckling 
2 paprikor, gärna i olika färger 
1 rödlök
1 pkt bacon
1 vitlöksklyfta
2 påsar babyspenat (à 80 g)
4 ägg
2 dl mjölk
1 dl vispgrädde
1 ½ tsk salt
½ tsk nymald svartpeppar
150 g fetaost
12 svarta oliver 
2 msk pinjenötter

Sätt ugnen på 250 grader.
Dela och kärna ur paprikan.
Skala och klyfta rödlöken tunt.
Lägg paprikan på plåt med den kupade sidan upp, ställ in mitt i ugnen ca 10 min.
Lägg löken bredvid och tillaga i 10 min till.
Ta ut plåten och låt grönsakerna svalna.
Dra bort skalet och skär paprikan i bitar.

Sänk ugnsvärmen till 200 grader.
Nagga pajskalet och förgrädda i 10 min.

Skär bacon i bitar, skala och finhacka vitlök.
Stek tillsammans i stekpanna tills baconet blivit knaprigt.
Tillsätt spenaten.

Ta bort skinn och ben från kycklingen, skär i små bitar.

Vispa ihop ägg, mjölk, grädde, salt och peppar.

Lägg bacon och spenat i botten på pajskalet, strö över kyckling och lägg på de stekta grönsakerna. 
Häll över äggblandningen.

Skär osten i små bitar och strö över pajen tillsammans med pinjenötter och oliver.
Grädda mitt i ugnen 30-40 minuter. Garnera med basilika och servera med smaksatt youghurt.

Garnering: 
Färsk basilika

Tillbehör:
Youghurt blandad smaksatt med hackad basilika, vitlök, salt, peppar och lite honung.




Jag använde vanlig kycklingfilé som jag skar i bitar och kryddade på med lite salt, peppar och paprikapulver.
Sen var mina parikor inte så fina, så jag tog körsbärstomater istället.
Jag skulle tro att man kan ta tomater också, tillsammans med alla andra ingredienser.
Oliver och pinjenötter fick inte heller vara med denna gång.

En god paj, vill man så kan man byta ut pajdegen till en med bara vetemjöl eller någon som man gillar.
Lite omständig att göra, det är många moment, så se till att ha lite tid på dig, eller förbered innan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar