torsdag 10 februari 2011

Semlor

Kärt barn har många namn, jag kallar dem kort och gott för Semlor.
Äter dem som de är, fast tar locket först.

Hur äter du helst din semla och vad kallar du den?



Semlor ca 20-25 st beroende på storlek

14-16 dl vetemjöl special


1,5 dl socker
125 g smör, rumsvarmt
50 g jäst, för söta degar
2 tsk krossad kardemumma
1 st ägg
5 dl mjölk


Pensling: uppvispat ägg

Fyllning: Marsankräm + Riven mandelmassa (min mammas supergoda)

Garnering: Vispgrädde och Florsocker

Blanda det mesta av mjölet, socker, smör i bitar, smulad jäst, kardemumma och lägg i en bunke eller assistent.



Värm mjölken till 37 grader och häll den över. Arbeta degen kraftigt i cirka 10 minuter. Låt jäsa under bakduk 30–40 minuter.



Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den lätt. Dela degen i lagom stora bitar och rulla till släta bullar. Lägg på bakplåtspappersklädd plåt.



Låt jäsa under bakduk 30-40 minuter. Sätt ugnen på 225 grader.



Pensla bullarna försiktigt med ägg. Grädda i ugnen 7–10 minuter. Låt svalna på galler.

När det är dags för servering; skär av locket, jag brukar skära det lite som en kon.
Sedan trycker jag upp hålet i bullen lite mer, så man rymmer bra med fyllning.

Koka marsankräm enl paketet eller om du gör en egen. Blanda den med riven mandelmassa och klicka i bullarna.
Spritsa eller klicka på vispad grädde, lägg på locket och pudra på florsocker.

Klart att njuta!







5 kommentarer:

  1. Hej!
    Först vill jag bara säga att jag tycker dina tårtor här längre ner är urtjusiga!!

    Lite annorlunda mot vanlig semlefyllning att blanda mandelmassan med vaniljkräm.

    Jag säger Fettisdagsbulle eller Semla och äter den som den är, äter upp locket först och tar resten sen.
    /Åsa

    SvaraRadera
  2. Jag älskar semlor, kanske av den enkla anledningen att man inte äter dem så ofta. Man får liksom längta lite efter dem. Än har jag inte bakat några, men snart så...
    Jag säger "Semla" och jag äter dem som de är. Tar gärna locket först och skopar upp lite grädde med det också.
    Nygjorda semlor är godast. Brukar göra många bullar som vi fryser in, se tar vi fram just när vi ska fika och har på nyvispad grädde och fyllning.
    Åh... vad sugen jag blev nu!

    SvaraRadera
  3. Åhh semlor! =)
    Jag byter ut mandelmassan mot hallonsylt och tar extra mycket grädde! Locket först =)

    SvaraRadera
  4. Mm, längtar efter Semlor... :P Jag äter som du, med locket först såklart! ;)

    SvaraRadera
  5. semlor är gott eftersom man bara äter dom några gånger per år och jag äter dom helst som dom är, men jag käkar upp locket först

    SvaraRadera