onsdag 9 februari 2011

Manhattan Sourdoug

Startade för snart en vecka sedan min första surdeg.
Glad i hågen skulle jag nu testa detta som alla andra redan har gjort.

Såhär blev resultatet av mitt första försök.
Jag kommer definitivt att testa igen, men känner mig sugen på ett lite grövre bröd, med lite mer syra.
Jag har däremot ingen aning om detta smakar som det ska, men det gick hem hon familjen och det är väl huvudsaken.

Just detta recept kommer från Leilas bok One more slice.



Manhattan Sourdoug,  2 bröd

20 g färsk jäst
7 dl ljummet vatten
3 dl vetesurdeg
2 ½ msk salt
14-15 dl vetemjöl special

Smula ner jästen och lös upp den i det ljumma vattnet.
Tillsätt salt och surdeg.
Tillsätt lite mjöl i taget och knåda (i maskin ca 15 min) tills degen blir elastisk och mjuk.
Strö över mjöl och låt jäsa under bakduk i 2½ timma till dubbel storlek.

Sätt ugnen på 250 grader.

Ta upp degen ur bunken försiktigt och dela den i 2 delar.
Knåda inte!!!

Rulla ihop dem och mjöla dem väl.
Lägg i avlånga brödformar.
Låt jäsa i 1½ timma under bakduk.

Ställ in bröden i mitten av ugnen och släng in 1 dl vatten i botten på ugnen för att få en fin skorpa på brödet.
Sänk sedan värmen till 200 grader och grädda i 50 minuter.






4 kommentarer:

  1. Det är härligt med surdegar. :-)
    Brödet ser väldigt lufigt och gott ut.

    SvaraRadera
  2. surdeg är alltid roligt att baka med, och ditt brödet ser luftigt och gott ut

    SvaraRadera
  3. härliga inlägg, man blir sugen på att baka. kramisar

    SvaraRadera