fredag 13 maj 2011

Daimkladdkaka

Tidigare i veckan bakade jag en kladdkaka med daimsmak.
Den blev lite välgräddad, trots att jag följde receptet på minuten!
Helt ok smak, men ganska mastig och inte någon direkt daimsmak.
Skulle rekommendera att inte grädda den full tid utan kanske 5 min mindre för att få den kladdig.

Glass och grädde åt vi till!

Vi åkte hem till mina föräldrar över kvällen.
Åt palt, åkte fyrhjuling, duschade barnen i rent och parasitfritt vatten och fick med oss en 25 liters dunk friskt och drickbart vatten. Kokt svalnat vatten är verkligen inte gott!

Jag spenderade en stund hemma hos en barndomsvän och blev såklart bjuden på ljuvligt goda och stora nybakade kakor
....mmmm.... hon kan baka hon!

Vi hade med oss kladdkakan och tog en liten bit av den innan vi åkte hem.
Resterna, som blev ganska mycket lämnade vi kvar, kanske tog min pappa den på jobbet eller så blev det min svåger som bjöd sina kollegor på lite halvdant fika.



Daimkladdkaka med hasselnötter  10-12 bitar

200 g smält smör
200 g daimchoklad
1 dl farinsocker
1 dl strösocker
3 ägg
2 dl vetemjöl
½ dl kakao
1 krm salt

Topping:
1 ½ dl hackade hasselnötter

Smält smöret, rör sedan i finhackad choklad och låt smälta.
Rör ner farin- och strösocker i smörblandningen.
Tillsätt ett ägg i taget med handvisp.
Blanda de torra ingredienserna och rör ner i smeten.

Häll i smord och mjölad form med löstagbar kant och ca 22 cm i diameter.
Grädda mitt i ugnen 175° 10 minuter.

Hacka nötterna och strö på kakan.
Grädda 10-15 min till.

Låt kallna.
Dekorera ev med physalis.



Vilken är eran favorit bland kladdkakor?

3 kommentarer: