onsdag 23 juni 2010

Vit choklad och jordgubbs cupcakes

Ikväll har jag bakat efterrätten till midsommar.

Tanken är att dessa cupcakes ska få en topping i form av vispad grädde och garneras med förhoppningsvis jordgubbar och kanska nåt mer.
Min 4 åring har bestämt att det ska vara rosa och lila.

Detta recepte från Dr. Oetker har jag använt, men med vissa ändringar.

Saftiga muffins till Cupcakes ca 20 st.

4 Ägg
3 dl Socker
1 krm Salt
1,25 dl Creme fraiche
3 dl Vetemjöl
1,5 tsk Bakpulver
80 g Smör - normalsaltat

Sikta och blanda alla torra ingredienser.
Rör ner ägg och creme fraiche.
Tillsätt smöret.

Grädda i 190 grader ca 15 minuter.
Tiden kan variera beroende på om man gör små eller stora cupcakes, samt mellan olika ugnar.
Prova med provsticka för att vara helt säker.

I originalreceptet skulle man även tillsätta 2 tsk Dr. Oetker citronarom, men det gjorde inte jag, jag tillsatte lite vaniljsocker istället.
Sen tillsatte jag lite hackad vit choklad och bitar av färska jorgubbar i mina muffins.

Jordgubbarna var Svenska, stog det, de tog ialla fall betalt för det...
De smakade väl inte direkt som jordgubbarna som min morfar hade när man var liten, dom var stora, röda, saftiga och goda!!

Dessa var både stora och små och lite smaklösa faktiskt.

Men slutresultatet blev gott!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar