tisdag 22 november 2011

Dubbla chokladkakor med nougat

Dessa små kakor fanns i flera tidningar samtidigt.
Tänkte att det måste vara ett gott tecken och helt ärligt, vem gillar inte choklad och nougat tillsammans?

Men såhär i efterhand kan jag inte bestämma mig för om de är goda, halvgoda eller inte så goda.
Själva kakan har en bra chokladsmak och är inte så söt.
Nougaten har en len och söt smak.
Tillsammans blir det rätt gott, men jag tror att mina chokladkakor blev lite för tjocka och slutresultatet hade nog blivit bättre om de var smalare.
"Less is more" passar utmärkt!


Dubbla chokladkakor med nougat ca 30 st

250 g rumsvarmt smör
½ dl strösocker
1 äggula
3 ½ dl vetemjöl
5 msk kakao
1 krm salt

Fyllning
200 g nougat

Mixa ihop smör, socker och äggula i matberedare i någon minut tills det blir mjukt och vitt.
Tillsätt resten av ingredienserna.
Kör snabbt ihop till en deg.

Forma till två rullar, 3-4 cm i diameter, plasta in och lägg i kylen minst 30 minuter.

Sätt ugnen på 200°
Skär rullarna i skivor ca 5 mm  tjocka (jag gjorde det men skulle ha skurit dem tunnare)
Lägg på plåt med bakplåtspapper.
Grädda mitt i ugnen ca 7-8 minuter.
Låt svalna.

Bryt nougaten i mindre bitar och lägg i en skål.
Värm fösiktig ti micro eller över vattenbad tills den är krämig.
Blir den för lös kan man låta den svalna lite så blir den tjockare.

Bre eller spritsa nougat på hälften av kakorna och lägg ihop med resten av kakorna.


3 kommentarer:

  1. dem ser ju jättegoda ut,ååå nougat bara smälter i munnen..så smarrigt.
    ja tänkte om du vill skriva i min logg,så kan ja dela länken så kan mina vänner rösta på dig då.
    en röst fick du från en vän av mig via bloggen,men har mer på fb.

    SvaraRadera
  2. Jag heter Simone Hanna,och du hittar mig under de namnet

    SvaraRadera