onsdag 15 december 2010

Julkalender Lucka 15 - Mjukpepparkaka

Idag har jag återigen varit ute på turné, denna gång till Lycksele med jobbet.
Känner mig rätt mör efter en tidig morgon och många mil bakom ratten.
Ska bli skönt att vara ledig imorgon.
Frågade min 4 åring om vi skulle pyssla eller städa.
Kan ni gissa vad hon valde?   Städa...förmodligen bara för att hon då får söla med vatten.
Slänger som hastigast in ett inlägg om en kanongod mjuk pepparkaka, som min mamma alltid bakar.


Mjuk Pepparkaka

2 ½ dl farinsocker
100 g margarin
2 ägg
1 ½ dl gräddfil (jag hade turkisk youghurt den här gången)
3 dl vetemjöl
1 msk kanel
1 tsk nejlika
1 tsk ingefära
1 tsk bikarbonat

Vispa farinsocker och margarin poröst.
Tillsätt ett ägg i taget.
Blanda de torra ingredienserna och tillsätt växelvis med gräddfilen.
Rör försiktigt ihop till en slät och välblandad smet.

Häll upp i smord och bröad form, jag använder alltid mannagryn.
Grädda i nedre delen av ugnen 175˚ tills den fått fin färg. (kollade inte tiden sist, men ca 30-45 min skulle jag tro)




Det här får även bli mitt bidrag till söta sakers decembertema kryddat.

4 kommentarer:

  1. Åh, mjuk pepparkaka är så gott. Jag har ätit massor sen jag bakade det i måndags! Mums!

    SvaraRadera
  2. Åh, vad gott med mjuk pepparkaka. Mums!

    SvaraRadera