lördag 18 december 2010

Julkalender Lucka 18 - Polkabräck

Jag gillar polkagrisar, och brukar varje jul göra polkabräck.
I år hittade jag ett recept i Vinterns söta, som jag tänkte testa.

Med facit i hand hade jag gjort de lite annars, men det var inget fel på smaken.
Nu ligger de i en burk i frysen och väntar på att få bli uppätna.



Chokladbräck med polkagrisar  ca 20 st

200 g mörk choklad
2 tsk olja
250 g vit choklad
½ dl polagrisar

Smält den mörka chokladen tillsammans med 1 tsk olja över vattenbad.
Bred ut på bakplåtspapper, ställ kallt att stelna.
Smält den vita chokladen tillsammans med 1 tsk olja över vattenbad.
Bred den över den mörka chokladen.
Krossa polkagrisarna med mortel och strö över den vita chokladen.
Ställ kallt att stelna.
Bryt i bitar och njut!





Ett tips tror jag är att blanda ner polkagrisarna i den vita chokladen och sedan breda på den mörka.
På så vis tror jag man skulle kunna komma undan att polkahacket i stor grad trillade av de färdiga bitarna.
Sen tror jag att man skulle kunna göra sina "vanliga" polkabäck men använda den mörka chokladen under, precis som i detta recept.
Jag vill minnas att jag har kokos och lime i mina och det tycker jag är gott.

På Ulrikas härliga blogg Bakverk och Fikastunder hittar du det recept jag brukar göra. Klicka HÄR så kommer du direkt till det inlägget. Fast jag tycker du ska kika runt lite på hela bloggen om du besöker henne, hon gör fantastiskt fina tårtor bla.

2 kommentarer:

  1. Har ju också vinterns söta och det blir nog att jag gör lite polkagrisbräck innan jul, polkagrisarna köpte jag ju igår

    SvaraRadera
  2. Ja det tycker jag du ska göra, men jag skulle göra de vanliga bräcken och ha mörk choklad under, det blev gott tycker jag.

    SvaraRadera