onsdag 22 december 2010

Julkalender Lucka 22 - Citrusmarmelad med julkryddor

Hittade av en slump detta recept på citrusmarmelad med julens smaker.
Testade det och blev glatt överraskad.
Det luktade fantastiskt gott i köket när jag kokade den.

För att vara ett första marmeladkok är jag nöjd med resultatet.

Receptet hittade jag på bloggen Bland muffins och pelargoner.





Citrusmarmelad med julkryddor, ca 5 burkar 


1 kg fruktkött och skal från clementin, apelsin och citron (jag brukar bara ta en citron)
4 dl vatten
½ vaniljstång
1 kanelstång
1 stjärnanis
2 tsk hela nejlikor
1 kg syltsocker


Tvätta frukterna noga i varmt vatten. 

Riv skalet fint. 
Ta bort det vita, och dela sedan köttet i mindre bitar, jag skar dem i tunna skivor som jag sedan delade i mindre bitar.
Skåra vaniljstången på längden. 

Blanda allt i en stor gryta och tillsätt kryddor och socker. 


Koka kraftigt i ca 15 minuter. 

Skumma av i slutet. 
Häll upp i väl rengjorda burkar. 
Förvara mörkt och svalt. 


Öppen burk förvaras bäst i 
kylskåp.




2 kommentarer:

  1. God Jul önskar vi på The Strange Bakery. Hoppas du får en underbar julhelg!:)

    SvaraRadera