söndag 5 december 2010

Julkalender Lucka 5 - Saffransbröd i alla dess former

Även i vår familj har det bakats lite lussebullar.
Halva familjen älskar russin, jag hatar det och lilla J får inte äta det än.
Detta leder alltid till lite konflikt när det väl kommer till lussebullsbaket.

I år blev det en kompromiss, halva degen var hette det till en början.
Jag gjorde degen, min sambo och vår äldsta dotter började med att baka ut sin halva.
Kavla deg, lite smör, socker och MASSOR med russin, rulla stoppa i formar, pensla med ägg och pärlsocker och så var dom nöjda och glada.




Sen var det min tur, jag hade ju sett på flera bloggar att man bara kunde ha pärlsocker på och som en lite obstinat protest mot russinbullarna så blev katterna helt utan russin.
Dock blev de som vanligt när jag bakar bullar lite stora, men goda.


Resultatet av vårt jämlika bullbak blev: 50 russinbullar och 13 lussekatter.
Jag kan erkänna att jag inte blev helt nöjd med den fördelningen....

För någon dag sedan skulle jag baka lite fyllda bullar, som delvis ska få flytta in i frysen hos en gammal kollega.
Men något gick snett, degen blev inte elastisk och följsam utan gick nästan av när jag skulle snurra ihop bullarna.

Inget fel på smaken, men de blev inte vackra.
Lyckades få till några till henne i alla fall. Hoppas hon blir nöjd.
Gjorde en butterbulle av det som blev över efter att hennes halva var klar.

Receptet jag använder mig av är nog samma som många andra.


Saffransbullar  ca 40-50 st

50 g jäst
150 g margarin
5 dl mjölk
1 burk kesella, 250 g
2 påsar saffran
1 ½ dl socker
½ tsk salt
ca 18 dl vetemjöl

Smula jästen i en bunke.
Smält margarin och tillsätt sedan mjölken, ljumma till ca 37˚.
Rör ut jästen i socker, salt och lite av degvätskan, rör slätt.
Tillsätt sedan resten av vätskan och kesella.
Mortla saffran tillsammans med en sockerbit och tillsätt i degen.
Arbeta in lagom mängd mjöl till en smidig deg.
Låt jäsa ca 30 minuter.

Baka sedan ut i valfri form, katter, runda bullar, snurrade bullar....ja som du själv vill.
Jäs 20-30 minuter igen.

Pensla med ägg, ha vad du vill ovanpå, ex. pärlsocker, russin, hackad mandel.
Grädda i 200˚ -225˚ i 5-8 minuter.
Låt svalna på galler under bakduk och paketera och frys in om inte alla äts upp på en gång.




Fyllningen däremot är min mammas och den är hemlig, jag kan avslöja att den innehåller mandelmassa, men inget mer.
Men jag kan tänka mig att detta recept på fyllning, som finns hos Suss mat också smakar utmärkt.
Förövrigt så vet jag att hon är en duktig kock, så jag är rätt säker på att det smakar gott.

Förra året testade jag även att ha i vit choklad i fyllningen, helt ok, men lite smaklöst, man kanske kunde utveckla fyllningen vidare och tillsätta något mer tillsammans med chokladen.

Trevlig 2:a advent på er!


4 kommentarer:

  1. Saffransbröd hör verkligen julen till, det är så gott.

    SvaraRadera
  2. Saffransbröd är så gott, ja det görs ju med pärlsocker här, stoppar absolut inte några russin i degen :-)

    SvaraRadera
  3. Vad rart av dig att länka till min matblogg =)

    SvaraRadera
  4. Suss: Det var så lite, tyckte ditt recept lät smarrigt =)

    SvaraRadera