söndag 24 juli 2011

Chokladtårtbotten

Jag har länge letat ett bra recept på chokladbotten.
Nu har jag gjort ett eget.
Jag har plockat lite här och lite där och hittat på lite.
Slutresultatet blev detta.


Chokladbotten

7 ägg
5 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
100 g smör
2 dl turkisk youghurt
4,5 dl vetemjöl
2,5 dl potatismjöl
4 tsk bakpulver
8 msk kakao
200 g mörk choklad

Vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt och pösigt.
Smält smöret och blanda med yoghurten, tillsätt i äggsmeten.
Blanda de torra ingredienserna och tillsätt i äggsmeten.
Smält chokladen över vattenbad och tillsätt i smeten.

Häll smeten i smord och bröad form med 24 cm i diameter eller klä formen med bakplåtspapper.
Grädda i 175° i nedre delen av ugnen, ca 45-60 minuter, kolla med sticka när den är klar.

Den turkiska yoghurten går att byta ut till crème fraîche, gräddfil eller liknande.
Chokladen som ska smältas väljs efter tycke och smak, mjölk-, mörk-, blockchoklad.


Jag skar av toppen, som blivit lite hård på min botten och delade resterande kaka i 4 delar på så vi rymmer jag tre lager med fyllning.

8 kommentarer:

  1. Letar också efter ett riktigt bra recept på chokladbotten. Den här bottnen ser otroligt smaskig ut så jag bara MÅSTE testa!

    SvaraRadera
  2. Låter som en saftigt chokladkaka när det är yoghurt i

    SvaraRadera
  3. Prova på Sofia =) Jag hoppas den är saftig, den var lite bökig att grädda dock....tog lite tid, men den som väntar på nått gott... ;)

    SvaraRadera
  4. På tårtdecors hemsida finns det tips,idéer o recept. Bland annat på chokladbotten! Lotta

    SvaraRadera
  5. Vad kan du rekommendera för fyllning?

    SvaraRadera
  6. Tänkte pröva baka den, men jag hittar inte hur varm ugnen ska vara?

    SvaraRadera
    Svar
    1. SKulle tro jag hade ugnen på 175°, jag brukar ha det till tårtbottnar, alternativt lite lägre, men då tar det längre tid =)

      Radera