onsdag 16 februari 2011

Min variant av Linedance kakor

På min Facebook sida sarah bakar fick jag tips om en kaka som jag aldrig varken bakat eller smakat.
(Gillar du den inte redan, gör det via loggan i högerspalten)

Självklart var jag tvungen att testa.
Men som vanligt så har jag ju inte alla ingredienser hemma, så jag gjorde en liten variant av dessa.
Bikarbonat verkar det gå troll i här hemma.
Fick slut i helgen och lånade av grannen till ett limp bak.
Handlade nytt, två påsar varav den ena bars till svärmor, då jag tror jag lånat bikarbonat av henne och den andra påsen stannade hemma.
Till dessa kakor skulle det vara bikarbonat, men jag kunde inte hitta påsen, så det bytte jag ut till bakpulver.

Skriver ner mitt recept, med originalreceptet inom parentes.


Lindance kakor

300 g smör
3 dl Rörsocker strö (4 dl farinsocker)
5½ dl havregryn
5½ dl mjöl
2 tsk bakpulver (2 tsk bikarbonat)
Gör så här:

Blanda torra ingredienser. Rör ner smält smör.
Bakplåtspapper i långpanna 25*35 cm .
Bred ut halva smuldegen.
Grädda 6 min mitt i ugnen 175 grader.

Fyllning:
3 dl creme fraishe
3 dl socker
4 tsk potatismjöl
Lite vanlijsocker

Blanda allt i en kastrull. Låt sjuda. Ta från plattan och rör ner vaniljsocker. 
Bred fyllning över kakan och strö på resten av smuldegen.
Grädda i 10-20 minuter mitt i ugnen.



De är dessutom äggfria!


Smaken är riktigt bra. Tänk dig en krispig smuldeg och en mjuk, krämig fyllning som är både söt och lite syrlig.
Kanske man skulle kunna utveckla det hela genom att tillsätta lite bär i fyllningen??


9 kommentarer:

  1. Jag är väldigt nyfiken på hur dom smakar! ☺

    (psst, du har väl inte missat att man kan vinna en söt liten grytvante?
    http://themuffinbaker.blogspot.com/2011/02/betty-crocker-en-liten-tavling.html )

    SvaraRadera
  2. Så gott det låter med creme fraiche fyllningen

    SvaraRadera
  3. Nu så finns det ett smakutlåtande :) Hade lite bråttom när jag skrev detta tidigare idag =)

    SvaraRadera
  4. Spännande fyllning! Tror säkert det hade varit gott med bär! (kanske för att jag själv är galen i bär.) :)

    Jag har en liten fråga till dig med, ser att du har en facebook-sida och jag funderar på att fixa en till min med men jag undrar vad väljer man?? Det fanns ju en uppsjö av olika alternativ när man skulle fixa en sida... :) Vad valde du? Tack & Kram från mig!

    SvaraRadera
  5. Tack för ditt svar via mailen! Nu har jag lyckats få till nån sida i alla fall, men som du säger så är det mycket krångel med facebook nu! :) Ha en fin dag! Kram

    SvaraRadera
  6. Roligt att du ville prova.
    Mvh Carina

    SvaraRadera
  7. Carina: Självklart, kan inte låta bli att testa nya recept :)
    Ester: det var så lite så =)

    SvaraRadera
  8. Spännande kaka - aldrig hört talas om innana. Och den verkar god, hallon och mörk choklad hade jag velat stoppa i den!

    SvaraRadera