söndag 20 februari 2011

Red Velvet cake

Provade ett recept på Red Velvet muffins för ett tag sedan, kan väl inte på stå att jag blev så imponerad direkt.
Men jag kan ju inte ge upp efter ett försök på denna omtalade kaka.
Så när 
Sockerrus hade ett recept på sin blogg, som hon hade provat sig fram till så var jag tvungen att testa.

Igår fyllde min mamma år och de var på besök hos oss.
Hon ville inte ha någon tårta, men jag tyckte att vi måste ha något sött efter maten.
Så det fick bli ett försök på denna kaka.

Receptet hittade jag 
HÄR.
Men jag skriver ner det också.




Red Velvet Cake

1 2/3 dl mjölk
2/3 msk vinäger (ex vitvin eller äppelcider, men annan vinäger går oxå bra)
80 g rumstempererat smör
3 dl strösocker
2 ägg
45 ml röd hushållsfärg (el 2 msk röd pastafärg)
1,5 msk kakao
0,5 tsk äkta vaniljpulver
3 3/4 dl vetemjöl
2/3 tsk salt

2/3 tsk vinäger (ex vitvin eller äppelcider, men annan vinäger går oxå bra)
2/3 tsk bikarbonat


Häll mjölken i ett glas och rör ner 2/3 msk vinäger. Låt blandningen stå i 8-10min. 
Vispa smör och socker till en mjuk fluffig kräm. 

Tillsätt ett ägg i taget och vispa en stund mellan varje ägg. 
Blandar kakao, karamell/pastafärg och vaniljpulver i en annan skål, bland väl. 
Häll sedan lite i taget i äggsmeten och vispa noga så att allt blandas väl. 
Tillsätt mjölkblandningen samt mjöl och salt. 
Rör om tills allt blandats. 
I en liten skål, bland vinägern och bikarbonaten och tillsätt detta i smeten (det kommer bubbla till lite). Blanda till en jämn smet.


Smörj en form på 24-26cm och grädda kakan på 175 grader i nedre delen av ugnen i ca 40 min. 
Testa med en sticka då det skiljer sig lite mellan ugnar. 
Låt svalna något innan du tar den ur formen

Dela i valfritt antal lager och fyll med frosting.
Jag gjorde min fyllning efter ett recept från Sommarens söta

400 g philadelfiaost
3 dl florsocker

Rör ihop och bred på kakans alla lager, samt ovanpå och på sidorna.






Resultatet blev en god chokladkaka, med en härlig rödfärg.
Gott!
Fördelsedagsbarnet var mycket nöjd och tyckte den var god!

7 kommentarer:

  1. Jag har varit sugen på att pröva red velvet länge, då vet jag vilket recept jag ska pröva = )

    SvaraRadera
  2. Vad härlig röd den blev :-) Å det glädjer mig verkligen att du gillade den! :-) Är helt klart min nya favorittårta :-)

    Ha en härlig söndag!

    SvaraRadera
  3. Viktoria, jag var mycket nöjd med det receptet.
    Sockerrus, ändå hade jag för lite röd färg :) Men den var god. Ser fram emot när du kommer lägga upp muffinsreceptet =)

    SvaraRadera
  4. Himla fin tårta!
    Jag har oxå funderat på att göra en red velvet tårta snart, jag får ta o göra det snart, blev ju så inspirerad av dig ;)

    Ha en underbar kväll
    //Nellie

    SvaraRadera
  5. Red velvet cake är en av mina favoriter, tycker den blir saftig och god, med en härlig färg :-)

    SvaraRadera
  6. Har inte provat det än, men det låter så gott.

    SvaraRadera
  7. om du vill testa ett recept på red velvet cupcakes som faktiskt är helt fantastiskt lyckat - de ger verkligen skäl för namnet red VELVET, för de är verkligen helt sammetslena i konsistensen så testa receptet från the Hummingbird bakery. Och min man (som är amerikan) säger att de är de bästa red velvets han någonsin smakat och han borde ju ha koll :). Ps: om du skulle testa receptet så använd bourbon vanilla aromen från dr oetker istället för vanlig vaniljessens eller dylikt!

    SvaraRadera