torsdag 4 augusti 2011

Ägg och mjölkfria muffins med jordgubbar


Till morgondagens bröllop hade jag lite specialkoster, bland dem fanns ägg och mjölk.
Sedan fanns några diabetiker också, som vi tyckte kunde få något lite mer anpassat till dem än tårtan som var täckt med en enda stor sockerbomb!
Mer om dessa kommer senare.

Jag kollade runt lite på bloggen Flickan och kakorna och hittade såklart massor med recept, som passade mina krav utmärkt.




Vaniljmuffins med jordgubbar  12-14 st
2,4 dl havremjölk
1 tsk äppelcidervinäger
0,8 dl rapsolja
1,8 dl socker
2 tsk vaniljsocker
3 dl vetemjöl
2 msk maizena
¾ tsk bakpulver
½ tsk bikarbonat
½ tsk salt
Färska jordgubbar

Ugn 180°
Vispa ihop mjölk och vinäger i en bunke, och låt det stå till sig i några minuter.
Blanda sedan olja, socker, vaniljsocker.
Sikta i mjöl, Maizena, bakpulver, bikarbonat och salt, och rör tills du fått en jämn smet. 
Ställ muffinsformar i muffinsplåt.
Fyll formarna till knappt 2/3 med smet och tillsätt jordgubbar skurna i bitar.
Grädda mitt i ugnen ca 20-22 min. 


Goda och allergivänliga!

Formarna kommer från Siluette.
De lossnade från muffinsarna när de hade kallnat, släppte igenom och blev "genomskinliga".
Sen när jag satte ner dem i en ny form för att reda upp kaoset fläkte den ut sig så den nästan blev platt.
Vet inte om det var formarna, receptet eller bagerskan det var fel på!


2 kommentarer:

  1. perfekt med allergivänliga muffins

    SvaraRadera
  2. Ja faktiskt så är det ju inte så dumt med sånna recept också =)

    SvaraRadera