söndag 7 augusti 2011

Vit vinbärs saft

Min mamma har en liten buske med vita vinbär.
Dessa bär hade hon så snällt plockat åt mig.
Jag visste inte riktigt vad jag skulle göra med dem, så jag kokade lite saft.
Trodde att den skulle bli ljus i färgen, men den blev rosa/röd.
Kanske blir det så eller så beror det på de stackars få röda som följde med av bara farten.
Tilläggas bör väl då att min mamma hade hjälp vid plockningen av min 5-åring, som kanske har lite svårt att hålla sig på en och samma buske någon längre stund.


Saft av vita vinbär ca 9 dl saft

ca 2 liter bär
4-5 dl vatten

6 dl socker/avrunnen liter saft, går att ta mindre mängd.
1 krm natriumbensoat/liter saft.

Koka upp vattnet.
Tillsätt bären och låt koka tills de börjar avge saft ca 20 minuter.
Tryck dem mot sidan och mosa ut saften några gånger.

Häll upp i silduk och låt rinna av ca 10-15 min.
Mät upp den avrunna saften och häll i en ren kastrull.
Koka upp saften.
Tillsätt sockret utifrån mängden saft.
Låt allt få ett uppkok till.
Låt stå lite så att ev skum samlar sig och blir enklare att ta bort.

Låt svalna, tillsätt ev natriumbensoat.



Smaken då?!
Ja vad ska vi säga, annorlunda men gott.
Det smakar vinbär, fast ändå inte, kanske lite som svarta vinbär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar