tisdag 9 augusti 2011

Guldkaka

Efter att ha masstillverkat marängsmörkräm hade jag en hel drös med äggvitor över.
Tänkte jag skulle prova en sån där guldkaka eller äggulekaka, som jag också sett att de kallas.
Det här receptet fanns på flera ställen på nätet, men jag har använt mig av detta, som finns på coop´s hemsida.




Guldkaka

200 g rumsvarmt smör
2 ½ dl socker
6 äggulor
rivet skal och saft av 1 citron
1 ½ dl mjölk
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Rör smör och socker poröst.
Rör i en äggula i taget. 
Tillsätt citronskal och mjölk. 
Rör ner mjölet blandat med bakpulvret. 
Häll smeten i en smord och bröad form ca 1,5 l. 
Grädda i nedre delen av ugnen ca 40 min - 1 tim i 175 grader. 
Låt kakan svalna något innan den stjälps upp.




Jag använder alltid mannagryn när jag ska bröa en form till ljusa kakor.
Tycker det smakar godare än ströbröd.
Sen valde jag att ha i både skal och saft från citronen, i originalreceptet skulle man bara ha skal.


2 kommentarer:

  1. kanon ide att andvända alla ägg gulor..

    på min blogg har jag en tävl just nu där man kan vinna ett toppen fint sprits set.
    kanske du vill delta då du e som mig som älskar att baka

    SvaraRadera
  2. Vilka vackra bilder. Vilket bra tips när man får massa äggulor över.

    SvaraRadera