fredag 13 januari 2012

Fluffig Frusen polkagrispaj

Jag älskar polkagrisar och när jag såg detta recept i Vinterns söta var jag bara tvungen att skriva ner det och testa.


Fluffig frusen polkagrispaj

Deg: 
20 st småkakor med chokladsmak
2 msk kakao
250 g smält smör/margarin

Kör allt i matberedaren och tryck ut i form med löstagbar kant. Ställ i frysen. (jag använde en form på 22 cm i diameter)

Fyllning:
5 dl vispgrädde
1 burk marschmallowfluff
några droppar pepparmyntsolja
några droppar röd karamellfärg
1 dl polkagrisar + lite till garnering

Vispa grädden.
Blanda ner fluff och pepparmyntsolja i grädden.
Krossa polkagrisarna och rör ner dem i smeten.
Lägg 1/3 av krämen i en annan skål och ställ bort.
Ta fram pajformen och bred på krämen.
Ta fram skålen med 1/3 smet och tillsätt några droppar röd karamellfärg, klicka ut i formen.
För virvlande mönster med en kniv i krämen.
Ställ i frysen minst 5 timmar.
Ta fram 15 min innan servering.
Dekorera med polkagrisar.

Chokladsås:
125 g mörk choklad
75 g smör
½  dl socker
½ dl sirap
1 nypa salt
½ dl vatten

Blanda allt i kastrull, koka upp och rör tills all choklad smält.
Låt småsjuda i ca 10 min eller tills den är tjock och glansig.
Servera till pajen varm eller kall.



En annan mycket delikat efterrätt med polkagrisar är den här Polkagrisdrömmen.
Den är även den väl värd att testa.

12 kommentarer:

  1. Precis den gjorde vi förra helgen! Sååå underbart god!

    SvaraRadera
  2. En fråga bara! Det står ju "1 dl polkagrisar + lite till garnering" Men det enda som står sen är att man ska dekorera där i slutet med dom. Vad ska man göra med en där 1 dl polkagrisar? Ska hela decilitern vara till dekoreringen?
    Blev lite fundersam :)

    SvaraRadera
  3. Helt galet av mig Bea! Nu har jag fixat receptet. Polkagrisarna ska ner i smeten och lite sparas till garnering.... Sorry, men tusen tack att du uppmärksammade mig på det!

    SvaraRadera
  4. Detta recept snor jag för min man skulle dö om han fick smaka på denna paj =)
    kramkram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha men det vore väl bra om han överlevde ;) Kram!

      Radera
  5. Marshmallowfluff, det finns alltså att köpa färdigt på burk? Har jag då aldrig sett. Eller ska man göra själv? Å i så fall hur?
    Ser superläcker ut, måste testa snarast! :D Kram

    SvaraRadera
  6. Hittade idag i en affär, så det blir lagom att testa den till 6-års kalaset nästa vecka. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Perfekt, hade tänkt skicka dig ett sms, men har inte kommit mig för det! Den är god! Man kan ju göra egen också, jag lyckades inte när jag testade, men receptet finns på bloggen nånstans om du vill testa dina vingar. Kram!

      Radera
  7. Jösses vad detta låter gott! Sparar i mappen för recept som bara måste testas!! :)

    SvaraRadera