måndag 7 mars 2011

Chokladmuffins

Fiskade ju efter goda chokladmuffins recept tidigare.
Fick ett napp, som jag testade idag.
Tack Sandra med bloggen Sandras kök för ett gott recept.

Jag skriver ner min variant av det och sandras inom parentes.


Chokladmuffins     

ca 50 minimuffins, 24 normala och 12 stora

3 ägg
2,5 dl strösocker
5 dl vetemjöl
1,5 dl kakao
2 tsk bakpulver
0,5 tsk salt
2 dl mjölk (2 dl havremjölk)
25 g smör (25 g olja)
100 g mörk choklad (1 dl mörk choklad)

Vispa ägg och socker poröst.
Blanda de torra ingredienserna och rör ner växelvis med mjölk och smör.
Smält chokladen och rör ner.
Jag delade min smet i två och tillsatte 50 g smält mörk choklad med mint i ena och 50 g smält mörk choklad 70% i den andra.

Fyll i formar i en muffinsplåt.
Grädda mitt i ugnen i 200 grader ca 10-15 minuter, beroende på storlek.




Formarna kommer från Vestli house 
och är köpta hos Strössel och Annat.

Jag måste nog tycka att de med mint var riktigt goda, men då gillar jag ju mint.
Allihopa smakar verkligen choklad och om man fyller dem med något gott tror jag det blir ännu bättre.

Dessa är en god kandidat för sommarens bröllopscupcakes!

Sen om man använder havremjölk, olja eller mjölkfritt smör och mjölkfri choklad eller utesluter den helt så blir ju dessa även mjölkfria!



3 kommentarer:

  1. Hej! Ser mumsigt ut :) Jag har ett recept på supergoda chokladmuffinsar, de kommer upp på min blogg på helgen, så titta gärna in då :)

    SvaraRadera
  2. Så mumsigt :-), bakade mycket mjölkfritt för när sonen var mjölkproteinallergiker, havremjölken var kanon att baka med

    SvaraRadera
  3. Ser jättesmaskiga ut:) Stora och fluffiga, precis som man vill ha dem.

    SvaraRadera