torsdag 24 mars 2011

Våffeldagen den 25 mars

Tiden rusar iväg, tyvärr inte snön med den.
Men det tinar så jag ska inte klaga, men man kunde ju önska att det skulle tina fortare.
På söndag vrider vi om klockan till sommartid och då måste jag verkligen fixa mörkläggningsgardiner till mina barns rum om jag inte ska måsta göra morgon klockan 5!

Imorgon är det Marie Bebådelsedagen

"Förr kallades denna dag, som var en helgdag, för vårfrudagen efter titeln vår fru för jungfru Maria. Vårfrudagen har i folkmun omformats till våffeldagen, vilket gett upphov till seden att äta våfflor denna dag. Våffeldagen är alltså fortfarande den 25 mars, trots att den kyrkliga helgdagen flyttats till en söndag" (Wikipedia)

Kommer ni att göra våfflor morgondagen till ära?

Själv vet jag inte än, jobbar några nätter, men om jag orkar kanske det blir en liten våffelsmet.

Jag bjuder på en gammal bild från i somras med härliga våfflor med bär och grädde eller som jag tycker är ännu godare bara med socker!



Receptet hittar du HÄR.

2 kommentarer: