torsdag 29 juli 2010

Våfflor med strösocker smakar godast!?

Ända sen jag var liten tror jag att strösocker till våfflorna har varit en favorit.
Visst grädde är gott, sylt ok, färska bär jättegott.
Men inget är som socker..
I min familj är det bara jag som har socker på våfflorna.
De andra ska ha en massa sylt och lite grädde ibland.
Men med lite färska bär som jag plockat ute i trädgården så slank en med grädde och bär ner också.




Om man skulle äta med ögonen så skulle man nog ta den med grädde och bär.
Det ser ju mycket godare ut.

Våfflor med bakpulver och ägg

ca 9-10 st beroende på storlek och tjocklek på våfflorna.

125 g smör eller margarin
2 dl gräddmjölk*(helst gammaldags ekologisk mjölk)
4 dl vetemjöl
2 ägg
1 tsk bakpulver
2 dl iskallt vatten
* Det går även att göra våfflorna på vanlig mjölk.

Gör så här
Smält matfettet och låt det svalna. Vispa samman mjölk, mjöl, ägg och bakpulver till en slät smet. Rör i det smälta smöret och vattnet. Hetta upp våffeljärnet. Grädda.

Plockade in lite hallon idag, dessvärre kastade jag nog lika många som jag behöll pga maskar.
Nån som har något bra knep på hur man enkelt får bort de sista larverna från det man plockat, för med all säkerhet har jag missat.
Eller är det bara att sitta och syna alla bären?

Hur äter du helst dina våfflor?








6 kommentarer:

  1. Till våfflor äter jag helst sylt och grädde, eller minikeso och färska bär, däremot fick vi ibland strösocker på pannkakorna när vi var små, det var supergott .

    Med hallonen så brukar jag lägga dom i en plastburk och lägga på locket, då kryper de upp till ytan mot själva locket, de vill väl ha luft

    SvaraRadera
  2. Oftast blir det syt och grädde till våfflorna. Men för några år sedan berättade en kompis att hon bredde smör på de varma våfflorna och sen stödde strösocker ovanpå. Det var jag ju tvungen att testa... och det var jättegott.

    SvaraRadera
  3. Som barn minns jag att det var så OTROLIGT gott att bre smör på våfflorna å doppa i varm choklad. Nu, som vuxen har jag testat det, och det är gott, men bara typ en, sen blir det för fettigt. ;) Nu äter jag helst våfflorna naturella, utan nånting på alls! :)

    SvaraRadera
  4. Du har så rätt, strösocker är det bästa :)

    SvaraRadera
  5. Kanske ska jag göra till mina barn hihi eftersom de ser riktig gott ut;d

    SvaraRadera
  6. Cupcakesfluffan: Jag testar med platlock så får vi se om det går fortare.

    Erika och Marica: Smör...jag vet inte om jag kommer testa det.. :)

    Sana: Har du aldrig gjort våfflor tycker jag du ska testa, det är gott!

    SvaraRadera