måndag 19 juli 2010

Cokladcupcakes med vit chokladfrosting

Bakade lite chokladmuffins igår, alltid bra att ha i frysen.
Idag kom de väl till pass då vi fick lite besök av min familj.

Chokladmuffins till cupcakes 20 st

100 g rumsvarmt smör
2½ dl strösocker
2 ägg
1 dl mjölk
2 msk rapsolja
4 dl vetemjöl special
1 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
½ tsk salt
100 g mörk choklad

Sätt ugnen på 200 grader.
Rör ihop det mjuka smöret, strösocker, ägg, mjölk och olja.
Blanda det torra ingredienserna och rör ner i smeten lite åt gången.
Hacka chokladen och blanda ner hälften i smeten.
Klicka ut smeten i pappersformar som helst är dubbla eller ställts i muffinsplåt.
Strö på resten av chokladen.
Grädda i 200 grader ca 20 minuter.
Låt svalna på galler.

Eftersom vi nu hos oss äntligen börjat få jordgubbar så garnerades dessa med vi chokladfrosting, som jag hittat hos Erika på Bakglädje och en jordgubbe.


Vitchokladfrosting 10-12 cupcakes

200 g vit choklad
200 g färskost
50 g mjukt smör
50 g florsocker

Gör så här:
Vispa ihop färskost, smör och florsocker med elvisp.
Smält chokladen och låt den svalna. Vispa ner chokladen tills frostingen är fluffig.

Nu måste jag snart börja bestämma mig för vilken sorts tårta det ska bli på det kommande 4 års kalaset.

Ska man våga sig på en i våning med en nyckelpiga uppepå en grön tårta eller en Hello Kitty??

Förslag eller idéer någon?


Posted by Picasa

3 kommentarer:

  1. Vad fin den är. Jordgubbar på toppen är ju nästan ett måste nu på sommaren. :-)

    SvaraRadera
  2. Hej igen :-)
    Tycker båda dina idéer på tårta låter kul. Jag har gjort en Hello Kitty-caketopper en gång och det var jättekul. Å andra sidan passar Hello Kitty året runt, men nyckelpigor passar bäst på sommaren. Jag vet inte...
    (har själv en snart 5-åring som ska ha tårta snart, men han vill absolut inte ha Hello Kitty)

    SvaraRadera
  3. Oj så gott det ser ut! Supersnyggt spritsat!!

    SvaraRadera