söndag 18 juli 2010

Ny blogg och peanut butter cookies

Byter nu till denna bloggplats och hoppas på bättre lycka.
Var inte nöjd med min förra blogg, då det inte gick att få rätsida med texthanteringen så att det såg bra ut.

Jag håller nu på att för fullt "flytta över" mina gamla inlägg till denna blogg.
Det tar sin lilla tid och än sålänge har jag bara hunnit med april månad.
Men det kommer och alla gamla inlägg finns ju kvar på min förra blogg.
Har även flyttat min totala antal besökare i statistiken, mest för skoj skull.


Men på den här nya bloggen tänkte jag inlede bloggandet med ett recept på kakor innehållande jordnötssmör,
inget för nötallergiker med andra ord.

Receptet är hämtat från Sommarens söta, ett smakprov på den boken kan man hitta här.


Peanut butter cookies ca 30 kakor


175 g rumsvarmt smör

1 dl farinsocker

1 dl strösocker

2 ägg

1 dl jordnötssmör

3 dl vetemjöl

1 tsk bikarbonat

1½ tsk bakpulver

2 dl havregryn


Fyllning

2 dl jordnötssmör

50 g rumsvarmt smör

½ dl florsocker


Värm ugnen till 175 grader

Vispa smör, farinsocker och strösocker poröst.

Tillsätt ett ägg i taget och sedan jordnötssmöret.

Blanda de torra ingredienserna och rör ihop med smörblandningen till en slät deg.

Fördela degen i 60 teskedsstora klickar på en plåt med bakplåtspapper, platta till dem en aning.

Grädda kakorna i ca 10 minuter elelr tills de är gyllenbruna.

Låt dem svalna på plåten och lägg sedan över på galler sör att kallna helt.


Vispa jordnötssmör och smör till fyllningen.

Tillsätt florsocker och vispa till en krämig konsistens.

Bred lite fyllning på undersidan av hälften av alla kakorna och tryck ihop dem med resten.
Så nu tycker jag att alla ska komma ihåg den här adressen och titta in till mig nån mer gång!


3 kommentarer:

  1. Kikar in på din nya blogg. Mitt tips för besöksräknare är: susnet.se/tjanster
    Det har funkat jättebra för mig.

    SvaraRadera
  2. Hej igen. När du lägger in koderna du får på susnets hemsida så kan du skriva
    där du vill ha ny rad. Det borde lösa problemet. :-)

    SvaraRadera
  3. Ser att du fick till radbrytningen. :-)

    SvaraRadera