torsdag 22 juli 2010

Anna-Karins Kaka

I säkert 15 år har vi bakat denna kaka, jag, min mamma och lite övrig släkt.
Alla har vi fått samma resultat.
En enligt mig riktigt god kaka, som är helt ihopsjunken i mitten.
Igår knäckte jag nöten! Att ingen annan gjort det tidigare är ju lite konstigt då det inte var någon svårknäckt gåta egentligen.
Jag tillsatte ett tredje ägg och vips! En god kaka, med en icke ihopsjunken mitt!
Receptet tror jag kommer från en barndomskamrats mamma, den har i alla fall fått namnet efter henne. Vad den egentligen heter har jag ingen aning om.

Vid en första anblick ser det inte speciellt ut, kanske rentav tråkig.
Men den smakar riktigt gott och är en av mina favoriter av just denna sort av mjuka kakor.
Anna-Karins kaka
3 Ägg
3 dl Socker
3 dl Vetemjöl
2 tsk Bakpulver
2 tsk Vaniljsocker
2 tsk Kanel
1 tsk Kardemumma - malen
1½ dl Gräddmjölk
75 g Smält smör
Vispa ägg och socker pösigt.
Blanda de torra ingredienserna och rör ner i äggsmeten.
Tillsätt gräddmjölk och smör sist.
Smörj och bröa en rund form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter.
Häll i smeten och grädda i nedre delen av ugnen.
175 grader, ca 40 minuter.
Låt svalna, dela på mitten och gör fyllningen.
Fyllning:
50 g Smör
2 dl Florsocker
2 tsk Vaniljsocker
1 äggula
Rör ihop alla ingredienserna och bred på den svala kakan.

I våras planterade jag en påse med praktmalvor.
Jag tycker dessa blommor är så fina.
Jag kan nog inte skryta med att mina sådder blir speciellt bra, men några frön grodde och ser nu ut såhär.

Har ikväll sett på sommar med Ernst - härligt!
Imorgon är vi bortbjudna på middag och på lördag ska vi ha middag här hemma hos oss.
Gäller att börja fundera på vad vi ska bjuda på.
Förslag mottages tacksamt!
"Enda" kravet är att det ska vara gott, somrigt, enkelt, gå fort att göra och att barnen äter det!
Enkelt va?!




1 kommentar:

  1. Kakan såg långt ifrån tråkig ut. Och ingredienserna ser lovande ut för en riktigt smarrig kaka. Kul att du knäckte nöten och fick kakan att resa sig.

    SvaraRadera