onsdag 28 juli 2010

Vaniljkaka

Här kommer ännu en av mina favoriter i kategorin: "Mjuka kakor i spring form"
Vaniljkaka, Sverigekaka, tror det finns många namn på den.

En sockerkaka i all sin enkelhet med lite smör och mjölk mellan - Enkelt och gott.

Dock verkar det som att allt jag gör nu misslyckas.
Denna gång tyckte jag redan i ugnen att den inte blev så hög och fin som den brukar.
Funderade länge på varför..var helt säker på att jag hade haft i bakpulver och ägg.
Tillslut räknade jag skalen i komposthinken och....Där var felet, ett ägg för lite.
Typiskt, smakade som vanligt, men var lite väl kompakt och hård på kanterna.

Så här kommer receptet, glömmer du inga ägg så får du en hög, fluffig och riktigt god kaka, som går utmärkt att frysa om man så skulle vilja.


Vaniljkaka

3 ägg
3 dl socker
1 dl kokande vatten
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

Vispa ägg och socker pösigt.
Tillsätt kokande vatten.
Blanda de mjöl och bakpulver och rör ner i äggsmeten.

Häll i smord och bröad rund form med löstagbar botten.
Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader, ca 40 minuter.
Låt svalna, dela sedan i mitten.

Fyllning:
125 g smör
1 dl mjölk
4 msk vaniljsocker

Koka mjölk och smör häftigt i 2 minuter.
Vispa ner vaniljsockret.
Dränk in båda halvorna av kakan och lägg ihop.
Sikta florsocker över vid servering.

Lycka till!





4 kommentarer:

  1. Har många gånger tänk testa denna kaka, men det har inte blivit av ännu, den låter så god, ja det får hamna på min baklista

    SvaraRadera
  2. Har den i ugnen nu, ska bli intressant! :-) /Gerd

    SvaraRadera
  3. Åh jag vet. Måste testa den med fyllningen för det lät jättegott :-) Passade dock inte just denna gång ;-) Men som sagt, läsare kan kika in hos dig för att se vad det kan vara för smaskigt :-) Måste ju säga att bara vaniljkakan var väldigt god :-) Så TACK för att du delade med dig!

    SvaraRadera
  4. En rolig grej som jag inte gjort förr, och det gick ganska fort med bra resultat.'
    Jag ska smaka den ikväll och det ska bli spännande jag tror den blev jätte god (för smeten var god ialla fall.) :D
    Bästa hälsningar: Kak-älskare.

    SvaraRadera