fredag 23 juli 2010

Svartvinbärsjuice

Tänkte bjuda på ett riktigt gott och läskande recept på svartvinbärsjuice.

Mina buskar är i år angripna av bladlöss, så det blir nog ingen juice för mig.
Käns inte så lockande att använda blanden till nåt man ska dricka.
Sen tror jag inte heller att jag får så mycket svarta vinbär.

Men till er som har fina, friska buskar och gott om bär rekommenderar jag verkligen denna!


Svartvinbärjuice

2 liter svarta vinbär
100 st svarta vinbärs blad
1 skivad citron
1 påse citronsyra
2 kg strösocker
2 liter kokande vatten.

Blanda bär, blad och citron i stor bunke/kastrull.
Rör ut citronsyra och socker i vattnet och häll sedan över bärblandningen.
Ställ svalt i kyl el liknande i 3 dygn.
Rör om dagligen
Sila och häll upp på flaskor, förvara svalt.


Hoppas det smakar!

3 kommentarer:

  1. Såg att du bytt till denna blogg istället, har nu lagt till dig på min blogglista

    SvaraRadera
  2. Jag blandade ut gele färg med sprit. Pulver färgen vart inte lika klara! Men blir ändå som när man målar med vaten färger, svårt at få det helt jämt!!

    SvaraRadera