onsdag 14 juli 2010

Palt med stekt fläsk

Mormor gjorde det, mamma och lillasyster gör det....
Kokar palt, och en mycket god sådan.

Idag tog jag mod till mig och testade själv.
Helt ok resultat, lite för lösa och lite osalta, men det var ändå mycket gott!

Jag har använt ett recept från Vår kokbok, som jag gjort vissa ändringar i.

Jag använde bara råriven potatis ca 1,1 kg
Potatisen fick inte rinna av så länge, så jag använde både stärkelsen och lite av "vattnet".

Sen använde jag betydligt mycket mer mjöl, kanske 5-6 dl och det skulle nog behövts lite till för att de skulle bli perfekt.

Jag gjorde flatpalt med stekt rimmat fläsk till.
Mammas "vanliga" paltar innehåller bara ostekt fläsk.

Detta är grundreceptet om nån vill prova.

Ölandskroppkakor med rå potatis 4-5 port

5 medelstora kokta potatisar
ca 1 kg vinterpotatis (ca 12 medelstora)
2 dl vetemjöl
1½ tsk salt

Fyllning:
ca 200 g rimmat fläsk
1 gul lök
2 krm krydd- eller svartpeppar

Kokning:
3 liter kokande vatten
1½ msk salt

Pressa kokt potatis om den är varm, riv den fint om den är kall.

Skala och riv den råa potatisen fint, gärna i matberedare.
Lägg den råa potatisen i en sil med en skål under.
Kläm ut potatisvattnet med en sked och låt stå en stund så att stärkelsen sunker till botten.
Häll bort det klara vattnet, spara stärkelsen.

Blanda all potatis, stärkelse, vetemjöl och salt.
Det blir en ganska lös deg, lättast att forma med våta händer.

Skär fläsket i små tärningar, skala och hacka löken.
Stek fläsk och lök i en stekpanna, krydda och låt svalna eller kallna.
Fyllningen kan också vara ostekt.

Forma degen till 12-14 st bullar, gör en fördjupning i varje, lägg i ca 1 msk fyllning och rulla ihop.

Lägg ner kroppkakorna i kokande saltat vatten i en rymlig gryta (ca 5 liter) och låt dem sjuda ca 30 minuter med stekt fyllning och 45 minuter med ostekt fyllning.

Ta upp dem med hålslev.


Serveras med stekt rimmat fläsk, lingonsylt, bregott och kall mjölk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar