lördag 19 mars 2011

Mintchokladcupcakes med mariannefluff

Oj oj oj nu har det varit dåligt med inlägg, nästan en vecka sen sist.
Jag har ingen bättre ursäkt än att jag jobbat och inte bakat något nytt.
Men igår piffade jag upp lite muffins från frysen.

Jag tog dessa chokladmuffins som jag hade smaksatt med mörk choklad med mint


Tryckte ut ett "hål" med äppelurkärnaren, fyllde det med ganach smaksatt med marianne.
Spacklade på lite ovanpå muffinsen också.
Sedan täckte jag dem med vit dekorfondant och en hastigt gjord blomma i fondant.




Utseendemässigt blev de kanske inte de vackraste, men vad gör väl det när det smakade fantastiskt gott!
Choklad och min är en bra kombination.

Förövrigt så var det första gången jag täckte cupcakes med fondant, jag hade ingen rund utstickare som passade i storlek så jag fick skära på fri hand, kanske därför de inte blev så fina. Sen hade jag två barn som jagade allt som innehöll socker.
Tänk att fyra små händer hinner vara överallt på ingen tid.
Men det är ju även kul att ha dem med.

Mariannefluff eller ganach
3 dl grädde
150 g mariannekarameller

Hetta upp grädde, men den får INTE koka.
Hacka/krossa karamellerna och rör ner i den varma grädden.
Rör tills de lösts upp.
Ställ kallt minst 6 timmar, men gärna över natten.
Vispa till bra konsistens, fyll muffins, tårtor eller vad du vill.
Det går nog använda de flesta sorters godis och choklad. Endast fantasin sätter gränser där tror jag.

Vilken är din favoritfyllning i cupcakes och tårta?

1 kommentar: