onsdag 26 oktober 2011

Kladdkaka med marabou Schweisernöt

Jag kan inte påstå att jag är en person som gillar kladdkaka speciellt mycket.
Det kan absolut vara gott nån gång, men jag äter hellre en paj till efterrätt.

Men min man tycker att kladdkaka är det absolut godaste som finns och mycket godare än paj.
Så idag ställde jag mig in hos honom med en kladdkaka.
Med facit i hand skulle jag inte ha lyssnat på honom och gjort en dubbel sats utan nöjt mig med det lilla.

Receptet hittade jag HÄR.
Det var angivet som en sats enl receptet till en form på 24-26 cm och en halv sådan till en form på 22 cm.
Personligen tror jag att en halv hade blivit perfekt i en form på 24-26 cm också.
Nu blev det lite väl mycket kaka för min smak, men just smaken var det inget fel på.
Skulle nog också grädda den lite mindre, hade min inne i 29 minuter, men kanske att 25-26 minuter skulle vara bättre om man vill ha den lite kladdigare i kanterna.







Kladdkaka med schweizernöt

2 ägg
3 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
4 msk kakao
1½ dl vetemjöl
100 gram smält smör

Garnering : 75-100 gram mjölkchoklad med schweizernöt

Gör så här: 
Ställ ugnen på 175 grader.
Smörj och bröa en form med avtagbar kant.

Smält smöret, låt svalna.
Rör ihop ägg, socker, vaniljsocker, kakao, mjöl och smör.
Häll smeten i en form med löstagbar kant på ca 22-24 cm i diameter.  
Grädda i mitten på ugnen i ca 15-20 minuter.
Den ska vara kladdig.
Ta ut och låt svalna lite.

Smält choklade över vattenbad, och bred den över kladdkakan.
Låt stå i kylskåp ca 1/2 -1 timme innan servering.

Serveras med grädde eller gräddglass

6 kommentarer:

  1. Låter tokgott :-), här är det jag som gillar kladdkaka och sambon föredrar pajer helst äppelpaj

    SvaraRadera
  2. Mums vad det låter gott! Älskar kladdkaka, och schweizernötchokladen så denna borde passa mej perfekt! :)

    SvaraRadera
  3. den är så mumsig :) så nu står min andra kaka i ugnen!!

    SvaraRadera
  4. Låter jätte gott!! jag och mina kompisar ska baka en nu, vad är bröa och måste man ha en form med avtagbar kant, vänliga hälsningar ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var jättegod =)
      Bröa är när man smörjt formen med smö och sedan har på mannagryn, kokos eller ströbröd över hela formen.
      Tror säkert det går lika bra i en vanlig pajform!
      Hoppas det gick bra för er!

      Radera