onsdag 19 oktober 2011

Rosa punchrullar

Dammsugare, punchrullar, filmrullar, ja vad de nu allt mest kallas för.
De är mina absoluta favoriter bland kondisbitar.
Receptet har jag hittat HÄR.

Jag gjorde en rosa variant till min rosa vecka.


Punchrullar

1 dl florsocker
100 g rumsvarmt smör
1 tsk vanlijsocker
2 msk kakao
3 ½ dl kaksmulor
Arraksessens

Marsipan
Valfri choklad

Rör ihop smör, flor- och vaniljsocker, samt kakao.
Mixa eller smula kakorna fint (jag hade vaniljmuffins och lite drömmar)
Tillsätt smulorna och blanda smeten väl.
Smaka av med essensen.
Ställ i kyl ca 30 minuter.

Kavla ut marsipan tunnt, använd maizena eller florsocker om den fastnar och kladdar.
Skär ut en rektangel xa 20 x 30 cm.
Dela den på längden till två lika stora bitar marsipan.

Rulla fyllningen i två rullar. Lägg de på var sin marsipanbit.
Rulla in, se till att marsipanen fäster ihop ordentligt.
Rulla gärna till dem lite så de sätter sig och blir släta.

Skär varje rulle i ca 9-10 bitar beroende på hur stora bitar man vill ha.
Lägg dem på bakplåtspapper och ställ in i kylen.

Smält chokladen, doppa ändarna på rullarna i chokladen, lägg tillbaka på pappret att stelna.




2 kommentarer: