fredag 21 oktober 2011

Snabbakad lingonlimpa

Snabba bröd ligger mig verkligen varmt om hjärtat.
Det här brödet slängde jag ihop av den enkla anledningen att jag behövde ett mustigt bröd till ett tävlingsbidrag.
Jag hade ingen bil hemma, så att åka till affären och köpa ett lingonbröd var inget alternativ.
Och i efterhand kändes det helt klart bättre att ha ett hembakat bröd.

Resultatet blev mycket bra, till och med småtjejerna åt med god aptit


Lingonlimpa  1 bröd

3 dl rågsikt
3 dl grahamsmjöl
1 ½ dl vetemjöl
½ dl krossade linfrön
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
1 dl lingonsylt
½ dl sirap  jag tog brödsirap
3 dl filmjölk

Ugn 175°
Smörj en avlång form på 1 ½ liter.
Blanda de torra ingredienserna i en bunke.
Tillsätt lingonsylt, sirap och filmjölk.
Blanda väl.

Klicka ut degen i formen och jämna till ytan.
Grädda i nedre delen av ugnen tills den är genomgräddad och fått fin färg ca 50-60 min.
Stjälp upp brödet  när det svalnat och låt kallna på galler under bakduk.

Låt det gärna vila till nästa dag innan det skärs.

1 kommentar: