söndag 2 maj 2010

Doptårtor i vitt, rosa och grönt

I februari döpte vi vår yngsta dotter.
Jag hade tittat runt på nätet och i böcker och sett så många fina doptårtor. Bestämde mig för att jag skulle göra våra tårtor själv.
Det visade sig vara lättare sagt än gjort. Nu vis av erfarenhet så kanske jag ändå skulle ha provbakat innan.....

Det hela började med bottnarna där jag gjorde ett nytt recept, så att de skulle bli lite högre, vill ju ha såna där fina, höga tårtor och de blev helt ok.

Fyllningen skulle bestå av mjölkchokladganache - vilket är uppvärmd grädde, som man sedan smälter ner valfri choklad eller annat gott i, ställer kallt över natten och sedan vispar.

Och hallonmousse, ett ej testat recept där det poängterades att bären skulle vara rumsvarma, det var inte mina, dom var tinade men kalla...

Ja när bottnarna var skurna i exakt lika tjocka delar (jag har fuskat med en tårtskärare) var det dags för min i mitt tycke hårt vispade chokladgrädde. På med en till botten och sedan moussen, lite extra hallon och på med locket.

Nu var det dags för att spackla med mycket rumsvarm vaniljsmörkräm - det gick INTE!! Fyllningen började kladda och rinna ut och blanda sig med smörkrämen och då tappar man ju hela poängen med smörkrämen. Klämde fast kanten på springformen runt tårtorna och ställde ut dem i -20 grader - hjälpte inte, det bara kladdade!
Fick tillsist spritsa på smörkrämen med en platt tyll - det gick massor med smörkräm och den hann nästan stelna innan jag täckte dem med min 50/50 blandning av sockerpasta och vit marispan. Sista garneringen gjordes samma dag.

Den lilla bebisen är i någonn form av plast ch köpt färdig, även de rosa fötterna i kristyr var färdiga. Klossar, rosor, blad och kantband är gjorda i sockerpasta eller marsipan.

Massor med smör och florsocker senare stog tårtorna i kartoner i kylen och resultatet blev väl kanske godkänt i slutändan ändå. Bildbeviset finns här.







Innan tårtan bjöd vi på en smörgås med diverse pålägg, brödet var hembakade tekakor.


Ja det blev tårtor ialla fall, nu är mitt nästa projekt en studenttårta till lillasyster, har högt flygande planer och frågan är återigen - provbaka eller ej?
Ska ta och beställa hem lite saker till den nu.

Trevlig kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar