torsdag 23 september 2010

Misslyckad fluff, men lyckade chokladbollar

Så var det dags igen, för ett misslyckande.
Men det är bara att bryta ihop och komma igen.
Har hittat flera fina saker hos Linda på hennes blogg Cupcakesfluffan, som jag ville testa.
Bland annat en marshmallowfluff som ska vara till lite av varje.
På hennes bild ser den jättefluffig och härlig ut.
Min?
Ja den blev som en tjock sörja, trots att jag körde den på hög hastighet i matberedaren, ja jag är lat och orkade inte stå med elvispen i ca 10 minuter som det stog i receptet.
Jag körde den i säkert 25 minuter och det enda som hände var att maskinen började lukta konstigt.
Får väl åka och köpa en burk färdig imorgon.

Men bland många andra godsaker, så hittade jag dessa chokladbollar, som höll vad som lovades, de smakar 
kiosk- chokladbollar! 

Skriver ner receptet då jag gjorde en halv sats, men har du inte varit in på hennes blogg, så rekommenderar jag det starkt, där finns det "hela" receptet och så mycket mer.


Chokladbollar ca 35 st

6 dl havregryn
2 dl strösocker
1/2 dl kokos
4 msk oboy
150 g rumsvarmt smör
1/2 dl mjölk
1/2 dl kaffe

Blanda de torra ingredienserna med smöret.
Häll i mjölk och kaffe.
Vispa med elvisp eller liknande tills havregrynet blivit smuligt.
Smeten blir rätt kladdig och lös, så den får vila i kylen en stund.
(min blev ståendes i flera timmar)
Rulla till bollar i valfri storlek och rulla i ex pärlsocker eller kokos.
Jag gjorde hälften av varje.





Gott!


6 kommentarer:

  1. Alltid gott med chokladbollar. Jag har aldrig köpt kioskchokladbollar, så jag vet inte vad skillnaden mellan dessa och vanliga chokladbollar är. Men de verkar vara goda i alla fall har jag förstått!

    SvaraRadera
  2. Tråkigt att fluffen blev misslyckad, skall göra lite ny nästa vecka hade jag tänk, men kul att chokladbollarna blev lyckade, funderar på att öka mängden oboy nästa gång

    SvaraRadera
  3. Cupcakesfluffan: Jag gjorde fyllningen på den misslyckade fluffen, smakade gott...Ja jag funderade på att lägga till lite kakao för starkare smak. Meddela gärna ditt resultat så får vi höra hur det blev :)

    SvaraRadera
  4. Har också provat göra fluffen och blev samma resultat, bara en tjock rinnig sörja.
    Körde med elvispen i dryga 10 minuter.
    Googlade dock efter recept på marshmallows fluff som endast innehöll 2 dl vit sirap istället för 2 cups, alltså knappt halva mängden sirap.
    Kan det vara det som är felet, för mycket sirap som tynger ner?

    SvaraRadera
  5. Amanda: konstigt, vad gör vi för fel??
    "alla andra" lyckas ju med den här.... Ingen aning om sirapen, kanske, testar du ett nytt recept får du gärna höra av dig med resultatet =)

    SvaraRadera