lördag 11 september 2010

Höstledigt med kryddig äppelpaj

Tog ledigt en vecka från förskolan för att åka till mina föräldrar.
Förhoppningen var att få se en nyskjuten älg,
kan ju tyckas makabert för många.
Men för mig känns det rätt naturligt
och jag vill även att mina barn ska känna så.
Jag jagar inte själv,
men min morfar gjorde det och min pappa gör det.
Har så länge jag kan minnas häng med ut i skogen i tid och otid och sett lite av varje.
Jag tycker att man ska vara medveten om varifrån köttet på vårt matbord kommer ifrån.

Nu sköt de såklart ingen älg när vi var där, men vi spenderade dagarna med annat kul.
Fint väder, soligt och varmt.
Hade denna gång inte glömt min kamera, så jag passade på att fota lite här och där.





Mammas blommor var fortfarande riktigt fina, mina har torkat då jag åkte bort några dagar och inte hade kommit ihåg att be min sambo vattna ute.
Ja det är sånt han INTE tänkte på alls :)





En av dagarna fick vi mammas köttsoppa till middag, mycket gott!
Efter det bjöds det på en kryddig äppelpaj.
Receptet hittade jag på Arla för något år sedan.



Svarta vinbär fick jag också plocka, en buske gav 6 liter bär.
Helt klart ett lyft mot mina 2 liter på 3 buskar.
Stora, fina och goda bär fick jag med mig hem.



Även bladen på den här busken var fina,
så jag plockade med mig en bunt.
Nu har bär och blad fått sällskap av bla citron, socker och vatten.
Allt står i en bunke i kylen och gottar till sig till en härlig svartvinbärsjuice.



Att gräva potatis är något vi alla gillar i min familj. Man kan ju undra vad som fattas oss, med tanke på att det inte är något direkt ergonomiskt arbete.
Men nuförtiden är det endast några korta bänkrader som sätts hemma hos mor och far, så vi nästan slåss om att få gräva upp dem. Hade kanske inte varit lika kul om det var stora potatisland.



I år fick vi konkurrens av min äldsta dotter, som också skulle vara med. Det ver lite knepigt att gräva, så mormor grävde och hon plockade upp dem.



Några fina mandelpotatisar fick följa med hem till stan.




Kryddoftande smulpaj 4 port

4-5 äpplen
2 msk smör
1 dl farinsocker
1 tsk malen kanel
1/2 tak muskot
1/2 tsk malen kardemumma

smuldeg:
3/4 dl farinsocker
1 1/2 dl havregryn
1 dl vetemjöl
125 g smält smör

Sätt ugnen på 225 grader.
Skala, kärna ur och klyfta äpplena.
Fräs dem i smör i stekpanna tillsammans med farinsocker och kryddor.
Häll i en ugnsfast form.
Blanda farinsocker, mjöl och havregryn i en bunke.
Häll i smöret och rör till en smulig deg.
strö smuldegen över äpplena.
Grädda i mitten av ugnen ca 20 minuter.
Servera vaniljsås till pajen.


Jag brukar utesluta muskoten och ibland även kardemumma om jag inte orkar krossa kärnorna.
Ibland tar jag råströsocker, ibland blandar jag det och farinsocker.



3 kommentarer:

  1. Vilka härliga bilder!
    Jag håller med, jag tycker barn ska lära sig vart maten kommer ifrån.

    SvaraRadera
  2. 172 tsk kardemumma?! Och 374 dl farinsocker?!

    SvaraRadera
  3. Ber om ursäkt för stavfelet på mängderna. Har en ny dator där jag inte har någon "knapp" för 1/2 och därför kom det en sjua istället för snedsträck, då jag helt enkelt måste ha glömt trycka in shift knappen :)
    Hoppas du testar pajen, den är väl värd det :)

    SvaraRadera